Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Arrangementer ->
Horsens
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #16 Posted: Mon Aug 27, 2007 14:24    
  Hej Morten. Jeg kom desværre for sent til at høre - spille med jer,
men det var dejligt lige at se jer igen..

@Tine
Hvis du refererer til den koncert vi så sammen, så tror jeg du bytter om på Obscuratis og Blendwärk.

Jeg må indrømme at jeg også var temmelig skuffet over noget af musikken på festivallen i år. Jeg har faktisk overvejet at skrive til styregruppen og give dem noget konostruktiv kritik, og jeg er glad for at emnet bliver bragt på bane.

Som sædvagenligt fik jeg kun oplevet 1/4 af de koncerter jeg gerne ville, men jeg synes dog at jeg har fik et udemærket overblik over hvem - og hvad der var af musik.

Donner und Doria
(tyskland) fik jeg set, og de var umiddelbart gode - efter min mening fordi de skiller sig ud fra den tyske tradition. Jeg fik desværre hverken oplevet Duivelspack (tyskland) og Dubia Fortuna (Tjekkoslovakiet) men som jeg husker dem er de også helt okay. Det efterlader os tilbage netop med: Blendwerk (tyskland) og Obscuratis (tyskland) som netop spiller meget "typisk tysk".

Til udenforstående - "Den tyske stil"
Der er stor forskel på hvordan man vælger at fortolke middelaldermusikken. Tyskerne har det med at blande stilen med elementer fra Goth miljøet, hvilket gør at man - i det omfang de overhovedet har tøj på oftest ser dem i sort læder og gerne så lidt som muligt! Dertil kommer at de går efter et princippet "jo større des bedre" Det typiske tyske middelalderband kan nemt genkendes på deres trommer (de har gerne mere en én trommeslager) og deres enorme sækkepiber.

I programmet som udleveres til aktørerne står der ganske rigtig som Tine skriver:

  • "alle medvirkende er iklædt middelaldertøj under hele festivalen"

  • "at der kun anvendes rekvisitter, materialer, møbler og inventar, som fandtes i middelalderen Nutidige hjælpemidler, som er absolut nødvendige for produktionen og salget i boderne, skal afdækkes så de absolut ikke er synlige"

  • "at alle medvirkende har en opførsel og fremtræden, som var sandsynlig i middelalderen - men med sans for situationen og nutidens takt og tone (i Danmak)"

Jeg har altid betragtet Horsens middelalderfestival som en byfest, og derfor har jeg jeg også kunne se igennem fingre den "lavere standart" indtil nu. Jeg synes at et arrangement med en historisk vinkel har et vist ansvar for at formidle historien korrekt.

Når festivallan selv har nedsat retningslinier som disse, så er det også deres ansvar at overholde dem, hvilket vi vist godt kan blive enige om at de ikke har gjort ved at invitere førnævnte bands.

Desværre er det oftest de store og larmene (læs tyske) grupper som trækker publikum til. Deres musik er oftest simplere og nemmere at forstå og relatere til (læs moderne).

Ud fra et kommercielt synspunkt kan jeg derfor godt se hvorfor de inviterer dem, men det er at gå på kompromis med kvaliteten på en måde som jeg synes er både tarvelig og skadelig overfor den tilbageværende musikscene!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Troels Dueholm Nørgaard

Se fuldt billede
Posts: 80
Århus N
Barok-skjald

Post #17 Posted: Mon Aug 27, 2007 20:11    
  @Lise: Dem der spillede efter os (Lurpakket) var Götterfunken, som ganske rigtigt består af 4 søskende +1..

\Troels
Hop til top
Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Beate Horsleben


Posts: 102
Ballerup (Hovedstads egnen)

Post #18 Posted: Tue Aug 28, 2007 21:33    
  Som der allerede er blevet sagt, så er tysk, tysk, man skal ikke have de store forventninger til det, især ikke når det drejer sig om re-enactment. men ellers kan det være underholdene nok, men trættende i længden.

Men var det Obscruratis, der spillede til sidst?, det mener jeg ikke, men jeg vil nu heller ikke have jer Trotto til allerede at være der ved tolv- tiden, så jeg husker nok ikke helt klart.

Blendwerk optrådte med et trommesæt og to sækkepiper, og vist ikke andet.
Men om andre også brugte Trommer, skal jeg ikke kunne sige.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Arrangementer Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B