Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
At komme igang med middelalderlige instrumenter.
Goto page Previous  1, 2  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #16 Posted: Mon Feb 19, 2007 15:32    
  Malene: Violinen er ikke et middelalderinstrument, nej, men den har dog flere forfædre der er. Om violin er svært at lære; Jeg vil umiddelbart sige, ja, det er den. Det kommer selvfølgeligt meget an på hvor "god" ma har tænkt sig at blive, men jeg plejer at sige at der kommer til at gå nogle år før det begynder at lyde godt..

Christian: Jeg slutter mig til din advarsel. Man skal passe grueligt på når man beslutter at lære et nyt instrument, for det kan gå grueligt galt.... Jeg er skrækeksemplet på dette...

Tilbage til hovedemnet.
     Det er nok en meget god idé at starte med et instrument som man har let tilgang til, og som måske ikke er historisk, og så arbejde sig ud fra dét... Men starte fra bunden og arbejde sig derudaf...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #17 Posted: Mon Feb 19, 2007 16:10    
  Og her må jeg give Tine ret
Violin kræver meget teknik for at lyde ordentligt (der med mener jeg så man selv, og andre kan holde ud at høre på det, uden at deres ørevoks siver ud igennem næsen).

Der er både noget bue teknik,intonation og især krops holdning der tager meget tid at lærer, og især kræver in kvalificeret instruktør, der kan rette på en.

Et lille tips til stort set alle strenge instrumenter:
Når i træner, så husk på at bruge alle jeres fingre. Mange glemmer tit at brugge deres lille finger ( den på gribre bærdtet)når de spiller eks. guitar, lut osv. 
Dette betyder at de i stedet for at have 4 fingere til at spiller med, kun bruger 3 = i det lange løb gøre det svært at spille eks. hurtigt.

Så tag den tid det tager at træne alle fingere.

mvh
Christian Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Anders Nordsted Rasmussen


Posts: 3
Helsinge

Post #18 Posted: Mon Feb 19, 2007 17:39    
  nå ja Christian det kan jeg da godt se at jeg nogle gange glemmer...
tak for tippet Christian
PS. den Bonzuki du har solgt min bror spiller virkelig godt.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Simone Bayer Østedgaard

Se fuldt billede
Posts: 4
Nordjylland

Post #19 Posted: Wed Aug 01, 2007 22:47    Post subject: Fedel
  Som Tine Lange sagde: "Violinen er ikke et middelalderinstrument, nej, men den har dog flere forfædre der er. [...] " Og det er ganske rigtigt. 

Jeg spiller selv violin og skal begynde på 3. år efter sommerferien, men da violinen ikke er fra middelalderen, har jeg overvejet at lære at spille på fedel (eng: fiddle?). Desværre ved jeg ikke helt, hvor jeg skal starte med at kigge efter en. Når man surfer lidt rundt på nettet er det relativt nemt at finde sites, som sælger fedeler, men det er umuligt at vide hvor god kvaliteten er på instrumentet. 

Er der nogen, som kan anbefale et site eller en bestemt instrumentbygger?
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #20 Posted: Wed Aug 01, 2007 23:58    
  jeg kan ikke sige noget om forhandlere eller kvalitet, men et lille råd.

Den slags instrumenter kan som du skriver købes mange steder: Early music shop, lark in the morning og folkfriends you name it..

Fidusen med disse firmaer er oftest at de køber ind og sælger viddere. Dvs at det meste af hvad de har stammer fra en eller anden bygger som du som regel kan finde frem til og blive væsentlig klogere på den måde end ved bare at se på deres indkøbeliste...

Køb altid så direkte som muligt, så har du muligheden for at være med på sidelinien og du er som regel også sikret en bedre service på den måde.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Louise Svane Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 10
Kolding

Post #21 Posted: Mon Aug 20, 2007 11:47    Post subject: ...
  

Det kan være ret svært at få fat i en fedel. Jeg købte selv en her i foråret, som er bygget af Kaj Kok fra Holstebro. Han kan sikkert godt lokkes til at bygge en, hvis man gerne vil have det. Jeg ledte rundt længe, men fandt hurtigt ud af, at det ikke er noget man kommer billigt til, hvis man skal købe i udlandet. Prisen render op i 7-8000 kr., og oven i det kommer, at man ikke kan prøve instrumentet først. Og hvis der er noget, der er farligt, når man skal købe et strygeinstrument, er det ikke at prøve det først. Man må være meget kritisk, ellers bliver man ikke tilfreds. 
Mit råd er, at finde en, der kan bygge en her i danmark, eller evt. tyskland/sverige. Så har man lettere mulighed for at prøve den først. Ellers kom jeg på den idé, at der jo er mange violinbyggere rundt om i landet. Mere eller mindre professionelle. Det skulle da ikke være helt umuligt at finde en, der kunne synes det var sjovt at prøve at bygge en fedel (men man skal nok selv komme med noget info om udformning og byggemetoder, som nok kan findes på nettet). Det bliver ikke nødvendigvis billigt, men så ved man om kvaliteten er i orden.
Om alt er, er det helt klart en fordel at øve sig på violinen inden, men sørg for at få en lærer. Enten i musikskole, eller en privat fra f.eks. MGK. Man kan så let komme til at indøve fejl. Fedelen er knap så "pernippen" med lyden (man bruger f.eks. ikke vibrato og positionsskift), men bueteknikken er stadig meget vigtig. 
Håber det kunne bruges Smile
Mange hilsener Louise

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Dan True

Se fuldt billede
Posts: 40


Post #22 Posted: Mon Aug 20, 2007 14:05    
     Ja Nico, læser det. Må undskylde jeg først svarer nu, men havde fuldkommen glemt denne tråd (fordi det er mega langt tid siden jeg husker at havde skrevet den). Men mange tak for alle svarene Smile Så snart økonomien ser lidt mere fornuftigt ud springer jeg på en Oud eller lut og leder efter nogle bøger eller prøver mig frem.

   - Dan True
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #23 Posted: Mon Aug 20, 2007 19:29    
  Introduktion til flere tidlige strengeinstrumenter, kilder, og flere trin for trin beskrivelser om at bygge hver enkelt:
http://www.crab.rutgers.edu/~pbutler/instrum.html

/Mads

PS: Elsker dit profilbillede Nico!
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2 Page 2 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B