Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Efterlysninger ->
Bahrains Sang
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #1 Posted: Tue Jul 18, 2006 19:06    Post subject: Bahrains Sang
  Det er egentlig ikke en efterlysning, men er der nogen speciel grund til at sangen ikke ligger på Skjaldesang? Har vi ikke lov at lægge den op eller hvad?
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #2 Posted: Tue Jul 18, 2006 22:20    
  Ja, hvorfor er den her ikke?

Her kommer jeg hjem fra Two Cities med omtalte sang på hjernen, uden at kunne finde den på Skjaldesang.dk! Derfor klagede jeg min nød til Lise, som skrev teksten ned til mig.

Tak til Lise (og til Ann Sofie og pestens sorte ravne der sked i livets træ...) Very Happy
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #3 Posted: Wed Jul 19, 2006 23:07    
  Nu vi er  ved det, hvor er Helten fra Khypris så henne?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #4 Posted: Sun Jul 23, 2006 15:57    
  Er det den der med "Når heltene drager til Pangæa"? Den er oprindeligt skrevet til et andet scenarie, og Tore skrev den så om til Khypris-verdenen... Jeg ved ikke om det er (endnu) en af dem nogle andre har copyright på...
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Sun Jul 23, 2006 16:20    
  Jeg tror, jeg bliver nødt til at lufte noget her, fordi jeg har en mistanke om, at det også lidt omhandler Bahrain (ret mig, hvis jeg tager fejl).

Nu vil jeg ikke nævne nogen navne, men for noget tid siden sagde en person, som ellers er ganske ivrig efter at få en masse sange op på skjaldesang, at dén, dén og dén sang (hvori jeg synes at erindre, at Bahrain indgik), "ikke skal lægges op på Skjaldesang, for det er de for gode til. De skal kun spredes fra mund til mund som rigtige ballader."
Jeg fik ikke sagt noget i situationen, men er sidenhen kommet frem til, at jeg egentlig synes, det er en lidt underlig (og lidt elitær) holdning, der i henhold til hele formålet med skjaldesang kan omformuleres til: "Vi laver en hjemmeside for at udbrede kendskabet til live- og middelaldersange... undtagen de allerbedste, for dem vil vi helst have lidt for os selv!"

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der er noget med nogle ophavsrettigheder i det her, men umiddelbart tror jeg faktisk, at Bahrain (med flere) er faldet for ovenstående princip (og for, det faktum at jeg ikke kender de sange godt nok til selv at lægge dem op Wink).
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Sun Jul 23, 2006 17:08    
  Hvem end der udtalte og mente førnævnte... BULLSHIT!
Hvad fanden er det for en arrogant holdning at have?

Hvis ikke de sange skulle blive opskrevet og dermed bevaret på Skjaldesang, hvor så?

Man kan altid diskutere kvaliteten af de sange der ligger herinde på skjaldesang. Det er jo en smagssag.
Derfor mener jeg stadig at det ville være en god ide med en grundig sortering og opdeling af matrialet, af mange grunde. 
Fx. kunne det jo være at disse matrialegerrige personager kunne have mere lyst til at lægge deres kostbare sange op, når de var sikre på at de ikke kom til at lige op ad "Vi kæmper kun for øl" på listen.

Bare op med de iøvrigt fantatiske sange/melodier! Og det kan ikke gå hurtigt nok!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Sun Jul 23, 2006 18:14    
  Tal pænt, Mads.

I øvrigt skal det lige siges, at den der udtrykte den nævnte holdning ikke selv havde skrevet noget af det, så det er ikke den slags forfængelighed overfor eget materiale, der har spillet ind.

Men en opdeling (og måske endda sletning) af sange efter kvalitet er en meget kilden sag. Hvem er det måske lige, der skal definere sangenes kvalitet og udfra hvilke kriterier?
Jeg har naturligvis min personlige holdning til mange af sangene herinde, men den er folk jo ikke nødvendigvis enige i. Når jeg selv smider en sang op derinde er jeg utroligt kvalitetsbevidst (ud fra mine egne definitioner, naturligvis),  men når andre gør det har jeg den meget tolerante holdning, at så længe de lægger sangen op i ramme alvor og selv har haft et eller andet udbytte af det til live, så er det sådan set ok med mig - også selvom det betyder, at de bare har taget en relativt moderne sang og skiftet fem ord ud for at få det til at passe med en eller anden person i deres kampagne.
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Sun Jul 23, 2006 18:50    
  Jeg skal prøve Rikke... men jeg bliver sgu sur over at høre den slags. Og jeg mener ærlig talt at det er snobberi.

Jeg har på intet tidspunkt ment at numrene skulle deles op efter kvalitet. Det er sgu umuligt da det som du ganske rigtig nævner er en smagssag.

Jeg taler om en ren kategorisk opdeling. 
Jeg er udemærket klar over at der findes en, men jeg som middelalderinteressret bryder mig ganske enkelt ikke om at se 
historsiske sange stå op af nyskrevne.

Jeg ser en arkivløsning hvor man evt. et system i stil med Windows Stifinder:

Et eksempel:
Jeg trykker på "Sange" ude i fjeren.

Først dukker der en masse overkategorier op.
Et par af dem kunne fx. hedde:
-Udenlandske sange.
-Ballader.

Jeg klikker på "Ballader"
Nu kommer der tre underkategorier frem.
-Middelalder(Der stode tre skalke, Filigutten ect.)
-Nyskrevne (Ud på Heden ect.)
-Anden oprindelse. (Roselil og Hendes moder ect.)

Under disse underkategorier finder jeg mine sange og er ikke i tvivl om hvilken stil de er skrevet i og hvornår de stammer fra i historien.

Havde jeg derimod trykket på "Udenlandske sange" ville der komme en række lande op som underkategorier.
Nu er jeg ikke i tvivl om at "GreenSleeves" er engelsk!

...Håber I forstår hvor jeg vil hen...
________________________________________________________________

Jeg vil lade jer slippe for et indlæg med to A4-siders matriale og vente med at argumentere for og udspecificerer hvofor jeg mener at Skjaldesangs sangarkiv skal deles yderlidere op, så snart det bliver nødvendigt.

Som jeg før har nævnt i en anden tråd, vil jeg med glæde hjælpe med dette arbejde hvis de bliver nødvendigt.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #9 Posted: Sun Jul 23, 2006 20:59    
  Jeg vil give dig ret i, at opdelingen kunne være mere iøjnefaldende og tilgængelig, for det lyder lidt som om du ikke har opdaget en bestemt mulighed derinde:

Når man klikker på indeks, kan man foroven i pergamentet vælge, om de skal inddeles
a) kun alfabetisk
b) efter kategori (kærlighedssang, kampsang...)
c) efter oprindelse (live, musical, middelalder...)

Så hvis du vælger løsning c, får du en alfabetisk ordnet liste, hvor der (forhåbentlig) udelukkende står ægte middelaldersange!

En svaghed ved systemet er, at den enkelte person der lægger en sang op selv skal kategorisere den, og der er ganske givet nogle sange, der står forkert. Hvis folk gør mig opmærksom på sådanne fejl skal jeg naturligvis gerne rette det derinde, men jeg kan ikke helt overskue det og har heller ikke nødvendigvis den fornødne ekspertise. Personligt ville jeg for eksempel have gættet på, at "Roselil og hendes moder" var af middelalderlig oprindelse... :-/
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #10 Posted: Mon Jul 24, 2006 12:38    
  Nej, den har jeg opdaget.
Synes dog stadig det kunne gøres meget mere overskueligt...

/Mads

PS: (Roselil og Hendes moder mener man er digtet omkring Guldalderen, og ikke bare nedskrevet som de fleste andre)
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #11 Posted: Mon Jul 24, 2006 23:52    
  For først at holde mig til emnet, så meng jeg også at Bahrains Sang er holdt fra Skjaldesang pga. forbehold fra forfatterens side - eller noget... men jeg skal ikke gøre mig klog på det... Hvordan det forholder sig med "Når heltene drager til (hvor de nu drager hen) kan jeg ikke huske.

Med hensyn til debatten om sortering, så er jeg fuldt ud enig med Mads i at man burde gøre noget ved den måde sangene er smidt op på. Det er godt at folk har mulighed for selv at vedhævte en sangs oprindelse, men desværre ser det ud til at folk ikke hvad hvad det er de har imellem hænderne. Mange sange står ´forkert´ og nogle står sågar flere gange under forskellige titler.. Har har tidligere foreslået Tore at Sortere i dem, men det bliev li´som aldrig til noget. Hvis det er, så vi jeg gerne give en hånde med i sorteringen....
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Liselle Angelique Evers Krog Awwal

Se fuldt billede
Posts: 407
Amager
Mamma-skjald

Post #12 Posted: Tue Jul 25, 2006 1:17    
  

Sortering ville efter min mening være herligt (og da især hvis det kunne bevirke at flere udmærkede sange fik lov (af forfatterne, etc.) til at komme herind). Jeg savner engang imellem at kunne søge mere effektivt i genrer.

At sange skulle være "for gode" til Skjaldesang.dk synes jeg er noget frygteligt pjat. Jeg ønsker hvem der end sagde det en dummeflad. De fleste af de absolut bedste skjaldesange jeg har kendskab til er jeg tilfældigt faldet over herinde. Men det er naturligvis op til ophavsmændende selv.

Et spørgsmål der er en anelse off-topic (og så alligevel ikke, siden det var det emnet oprindelig handlede om): Hvem har skrevet sangen om Bahrain?

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Kristoffer Laumann


Posts: 1


Post #13 Posted: Thu Nov 02, 2006 0:47    
  Det var da vildt, er der stadig nogen der synger dem!
Ja, jeg ved godt jeg forlængst er gået på pension som rollespiller, men jeg "lurkede" lige ind for at finde nogle godnatsange til min datter.
Det var mig (og Signe Winther) der skrev Bahrains sang og Heltene drager til Pangea for maaange år siden til et DEF42 scenarie på en skole i Roskilde.
Jeg fortalte vist Tore i sin tid, at han var velkommen til at bruge sangene præcis som han ønskede (kan ikke lige huske hvad jeg skrev), og det gælder selvfølgelig også alle andre, at det står folk frit for at sætte disse sange på diverse sites, synge, omskrive, udskifte guder/helte/akkorder, lave dødsmetal-versioner af dem osv.
Iøvrigt var de ment som lejlighedssange til en given (forlængst fortidig) setting, og giver ingen mening udenfor den hvis de ikke modificeres lidt (meget).
Skjaldelig Hilsen
Kristoffer
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #14 Posted: Sat Feb 03, 2007 2:40    
  Så slipper jeg jo for at svare på en del af spørgsmålene på Kristoffers vegne Wink

Jeg er ikke sikker, men kunne det være mig, der er kommet med den "elitære" kommentar? Og i så fald tak for at navnebeskytte mig Rikke Wink

Har haft en rimelig bitter periode de sidste par år og har så i øvrigt aldrig brudt mig om, at folk har skamsunget gode sange, til jeg var ved at græde. Derfor har jeg (desværre) haft og har nok egentlig også stadig delvist, forbehold ved at gøre sange tilgængelige på denne måde.
Men nu hvor Tore har bredt sangene over hele landet og også lavet dem lejlighedsvist om med forfatterens tilladelse, så er der vist ikke meget at gøre i den sag Wink Jeg kan kun håbe på at folk er blevet bedre til at "passe på" vores gode og dejlige sange.
Jeg er jo også lidt dobbeltmoralsk, idet der er sange, jeg selv holder erormt meget af og gerne vil optræde med. Især en del af rikkes sange og oversættelser, som jo i mine øjne sådan set er hendes repertoire, ligesom agnete og en ridder hvid er en del af mit. Jeg kan desværre ikke fremføre hendes med samme optræden og humor som hun, men håber dog på at jeg kan gøre forfatteren ære, ved at fremføre det med sjæl og stil og synes da selv at min stemme er god nok til ikke at slå sangen ihjel.
Så håber at I kan bære over med min evt. elitære kommentar og give plads til den mening også?
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Efterlysninger Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B