Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Genbrug af melodier eller ej?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Thu May 18, 2006 20:31    Post subject: Genbrug af melodier eller ej?
  En anden af Mads' kommentarer handler om, at han principielt mener, det er en dårlig idé at genbruge melodier til at skrive nye sange (dvs. nye tekster), selvom han også gør det selv.

Her er jeg også vældigt uenig Smile

1. Det giver alle os gale tekstforfattere (som måske ikke er så gode til at komme på passende melodier) en lejlighed til at få afløb for vores tendenser.
2. Det giver mange flere nye sange (fremfor digte uden melodi, der hober sig op på Skjaldesang, fordi ingen har (formået at?) reagere på forfatterens håbefulde: 'Hej, jeg har skrevet denne her tekst, men jeg kan ikke finde ud af at alve melodier, så er der ikke lige nogen, der kan lave en melodi til min sang, som faktisk ikke er en sang, men bare et digt, fordi der ikke er nogen melodi til...?' [hov, der kom vist lige en kæphest ud mellem sidebenene ]
3. Folk kan meget hurtigere synge med
4. Folk kan lære sangen fra forummet, selvom forfatteren ikke har kapacitet til at lægge lydfiler op
5. Der bliver foreviget flere historier fra div. scenarier
6. Hvis ellers folk vælger at genbruge de rigtige, er vi mere sikre på, at molodien er middelalderlig, jo.

Når det så er sagt, så skal melodiens stemning selvfølgelig passe til teksten. Det går lissom ikke at lave en smuk, poetisk pelversang på melodien til 'Vi kæmper kun for øl' eller en vred kamp-sang på melodien til 'Du er kvinden' ["Vi skal uud å' smadre orker/ Vi ska' riigtig ud å' slås!/ For det er fedt, nåår de skrigeeer i smerteee..." Nej, vel?]
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #2 Posted: Thu May 18, 2006 22:02    
  Hehe .
Fedt at mine meninger skaber så meget debat. Det har jeg sgu aldrig prøvet før. .

Du har nogle gode argumenter Rikke, men jeg står stadig ved min mening, fordi:

Vi kan blive ved med at tage gamle melodier op og give dem nye tekster. Men det vil i enden være utrolig kedeligt og trivielt, da der aldrig ville ske noget nyt i melodifronten på skjaldesang og dermed heller ikke i udviklingen af liverollespilsmusik. Kun liverollespilstekster.
Desuden: Komponister har i de fleste tilfælde ment noget med de musik de har skrevet. Derfor vil den originale feeling/mening med melodien muligvis blive trådt på, også selvom melodien bliver brugt til en tekst med samme tema. 

"Kunstnerisk udfoldelse" er selvfølgelig et meget fiosofisk begreb der er svært at føle på, men det er nu engang det der gør at jeg mener som jeg gør. (Jesus Chist! Hvad har jeg dog rodet mig ud i?
Jeg synes på en måde det er lidt "fejt" at hugge melodier til eget brug med mindre at man indgår et samarbejde med melodiens ophavsmand (eller kvinde). Hvis denne person fx. er død for flere hundrede år siden, så må man bare lade være.
Derfor synes jeg at det er helt at lave projekter som dig og Christian gjorde med "Moonflower" da jeg går ud fra at i var enige om at der godt måtte komme en tekst til den.

Jeg ved godt at der står en masse digte herinde på Skjaldesang, jeg ser dog ikke det store problem i det. Mange af disse "digte" er så gode at de efter min mening fortjener bedre skæbne end at blive sunget på en melodi der egentlig er beregnet til en anden tekst. Ligemeget hvor passende og god melodien synes at være til netop denne tekst.
Det kan godt være at der lige nu og her ikke er nogen gode melodimagere der vil skrive en melodi til dem. Men så må man vente til der kommer en. Det er sket før. 
Det andet virker for mig bare som om man skal have en god undskyldning for at skrive en ny tekst, eller at man skal kunne komme ud og synge sangen hurtigst muligt.

Det kan godt være jeg har for høje og filosofiske tanker om Skjaldesang, men det er nu engang min mening, selv om jeg sikkert selv er en del af problemet.

Supergode debatter du laver Rikke!

Mvh.

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Thu May 18, 2006 23:21    
  

I så fald vil heppe på rikke... Mads! Du glemmer at det ikke er alle der har de samme musiske kvalifikationer som dig. 

Det kan være at det -  som du siger, bliver kedeligt og trivielt at høre på, men det er det ikke for dem der skriver teksterne. For dem er det en oplagt mulighed for at få en fed melodi på deres nye værk. Tænk også på at det ikke er komponister vi har med at gøre, men almindelige folk som trods alt gør deres bedste. 

Jeg vil våge den påstand at folk har kopieret siden tidernes morgen. Der findes flere mange tilfælde i middelalderen hvor man har taget en kirkesalme og skrevet en verdslig melodi over den - eller omvendt for den sags skyld og voila, så havde man pludselig et nyt stykke musik. Det samme gør sig også gældende i f.eks. de to ballader: Hr. Tidmand/Årle om morgenen og Sidsel Videlvand der begge løber over samme melodi

Du kan derfor overhovedet ikke bruge ordet fejt i denne sammenhæng (hvilket du rent betydningsmæssigt nok ikke kunne aligevel). Folk kopiere fordi de holder af! At folk til gengæld bliver ved med at kopiere det samme igen og igen er et tegn på de ikke får nogen ny inspiration.

Folkens. Dette er et problem som jeg har drøftet med flere.

Sange på vandring var en fed CD og et super fedt initiativ, og jeg skal gerne indrømme at jeg selv startede der. At Kristian stadig jævnligt får nye bestillinger slår kun dette ygerligere fast. Problemet er at der ikke er sket noget som helt nyt siden hend, og det er en skam. Bl.a. som det tidligere har været oppe og vende, fordi live-miljøet har rykket sig så langt.

Løsningen som jeg ser den: En 2´er.

Folk har simpelthen brug for ny inspiration, og det er ikke noget de selv går ud og finder. 
Da jeg kom forbi skjaldesang for snart 4 år siden, skrev jeg mig på en mail-liste for folk som gerne ville være med til at lave en ny Skjaldesang-CD. Jeg har aldrig hørt noget siden...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #4 Posted: Fri May 19, 2006 14:56    
  @ RIKKE v.s. MADS:

Jeg vil vove den påstand, at de færreste "folkeviser" / "middelaldersange" / osv. fik både tekst og melodi på samme tid og af samme person. Dermed har spørgsmålet om hvad tekstens eller melodiens oprindelige formål var ikke helt den samme relevans. Ofte tror jeg, at koblingen af en bestemt melodi og tekst (altså en kobling, der har overlevet op til Højskolesangbogen i vore dage) er sket over 50-100 år eller mere, hvorfor forfatter og komponist ikke har kunnet snakke sammen om, hvad det var for et produkt, de gerne ville ende med.

Hvis alle var lige så dygtige til at lave tekster og melodier som jer to, så ville problemet ikke være halvt så stort. Men de fleste andre (incl. mig, der aldrig har skrevet en melodi og kun har lavet nogle få og meget forkølede tekster selv) ER ikke så dygtige som jer - derfor bruger andre, som Nicolas påpeger, det bedste de kan finde andre steder fra, hvad enten det er en allerede foreliggende tekst eller melodi: GØGLERHEKSEN havde allerede en melodi og AYLINDARS BJERGE havde allerede en tekst, da de fik nyt liv og blev til de sange, de er i dag.

@ NICOLAS: Det er rigtig, at vores cd stadig sælger, og at vi har masser af besøgende på hjemmesiden. Og jeg tror du har helt ret i, at folk savner ny inspiration - nogen steder. Andre steder, hvor jeg f.eks. selv dukker op, er det stadig de "gamle" sange fra Sange på Vandring, som folk VIL høre - lige så meget som de VIL slås med orker, kaste med mel og tilbede onde guder og dæmoner. For mange (især unge spillere) er det lykken, at gøre disse ting - og at kunne synge med på Gøglerheksen. Det skal ikke VÆRE anderledes i deres univers, og sange med for mange vers eller for indviklede handlinger gør ikke oplevelsen større, men mindre.
Ergo skal der stadig være nogen tilbage, der kan huske de "klassiske" sange og som gider synge dem - og jeg må med skam at melde indrømmet, at jeg gør det en gang i mellem på de rigtige steder, og gør det med stor fornøjelse.

_______

Her har jeg været inde med morderatorøksen, da indlægget herfra ikke havde relavans til den oprindelige debat. Jeg har dog kopieret det og brugt det til et nyt emne omkring en evt. ny CD.
/Mads

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Fri May 19, 2006 18:58    
  Det var sgu' da smart at vente - så kom Nico og Tore lige forbi og sagde noget af det, jeg ellers skulle have brugt tid på at skrive Wink

NICO+TORE: Tak for støtten... og rosen Smile

MADS:
1. Du må gerne lige forklare, hvad du mener med "det virker som om man bare skal have en god undskyldning for at skrive en ny tekst" - jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

2. "...eller at man skal kunne komme ud og synge sangen hurtigst muligt."
Ja, gu' fanden skal man da kunne synge den hurtigst muligt! Sange bliver da skrevet for at blive sunget, ikke for at ligge på en hjemmeside... ;P
Ofte bliver en sang jo skrevet til et bestemt scenarie eller en bestemt lejlighed, og så nytter det altså ikke at ligge og vente på, at en eller anden guddommelig inspiration lige kommer forbi.

3. Jeg giver dig ret i, at hvis alle skriver tekster til de samme 10 melodier, de kender, så bliver det trivielt i længden. Men så længe folk kender forskellige melodier *og NOGLE tilmed laver nye melodier*, så synes jeg overhovedet ikke, der er nogen grund til at forhindre flertallet i at genbruge melodierne. Hvis 20 mennesker laver nye sange, så sker jo noget nyt, bare to af dem kommer med nye melodier til fællespuljen.

4. Netop hvis folk lavede en melodi for 500 år siden, synes jeg ikke de kan have noget problem med, at man bruger den i en anden sammenhæng. Det er selvfølgelig svært at få bekræftet af kilden...

5. Jeg har sommetider skrevet en tekst til andre på bestilling. "Drømmerens skæbne" skrev jeg til DD, fordi jeg gerne ville have hende til at synge den til en bestemt kampagne, som jeg ikke selv kom til. Når nu vi ikke stort set aldrig ser hinanden,så var det altså utrolig smart at kunne bruge en melodi, som vi begge to kendte på forhånd, så jeg ikke behøvede bryde mit hoved med, hovrnan jeg skulle få lært hende melodien. Teksten kunne jeg jo bare sende pr. mail...

6. Generelt tror jeg, vi har forskellige tilgange til de her sange: Du vil gerne havesangene for musikkens skyld - men de fleste bruger dem for *historiens* skyld.

7. DIGTE:
a) Når først en tekst har ligget en måned eller mere derinde, så tror jeg faktisk ikke på, at der kommer melodi til den.
b) Mange af digtene er faktisk ikke skrevet til at blive sunget. Det virker, som om forfatterne kun har set på, om det rimede - om versefødderne var de samme versene imellem mente de åbenbart ikke var vigtigt. Altså er det forbandet svært overhovedet at finde en melodi, man kan synge dem på.
RESULTAT: De ligger som døde tekster inde på skjaldesang i stedet for at komme ud i skovene og leve som sange og fortællinger - og det var vel næppe meningen. Jeg synes i hvert fald ikke, det er en bedre skæbne, som du kalder det.
KONLUSION: Hvis folk dropper frihåndsdigtningen og bruger en gammel melodi til deres tekster, så er de tvunget til at skrive noget, som rent faktisk *kan synges* - og det er et stort plus i min bog!
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Fri May 19, 2006 22:15    
  Hmmm! Gode argumenter, som jeg slet ikke har haft oppe at vende i knolden. Iih hvor er i irriterende!!! .
I har sikkert mere ret end jeg har...
Jeg bøjer mig i støvet, men beholder nu stadig en del af mine holdninger, og jeg synes stadig at det ville være fedt med flere nye melodier herindende..
Desuden har du nok ret i at jeg mest spiller for musikkens skyld Rikke. 

Nicolas: "fejt " var det bedste ord jeg kunne komme op med på det tidspunkt.

Jeg skal måske også lige sige at jeg aldrig har skrevet en melodi... Eller en hel ny sang for dens sags skyld. Jeg er i det hele taget et rigtigt dårlig eksempel for mine meninger.
Jeg har nok dannet dem, ligesom Nicolas påpejer, pga. irritation over at de samme melodier til tider bliver voldtaget i det uendelige. Der måtte gerne ske noget mere... (sagde han, og ventede passivt på sin flade mås.)

Mvh.
/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Fri May 19, 2006 23:10    
  Selvfølgelig har vi mere ret end du har: Vi er ældre, og vi er flere ;D

Men jeg er da enig i, at det er en god ting med flere nye ting (så længe det er nye ting af god kvalitet!), men du får mig ikke til at afskrive alt, hvad der er lavet på gamle melodier af den grund.

Jeg tjekkede lige min egen historie på skjaldesang:
- 4 oversættelser/bearbejdninger ttil dansk
- 7 hvor jeg har skrevet teksten og andre har lavet en ny melodi (herunder 2 tekster til månens blomst og 1, hvor melodien var brugt før, men absolut kun udenfor miljøet, så den må tæll esom ny melodi)
- 5 hvor jeg selv har lavet både tekst og melodi
- ...og 21, hvor jeg har lavet en ny tekst til en gammel melodi!

Det vil altså sige, at skulle jeg følge dine kriterier, ville 21-25 (=omtrent to tredjedele) af mine sange aldrig være blevet til noget, og det synes jeg da (meget lidt ydmygt) ærlig talt ville være en skam, for flere af dem er flittigt brugt (i hvert fald af mig Wink). En af dem er så også skrevet på en melodi, som ganske vist ligger inde på skjaldesang (med noder), men som jeg endnu ikke har mødt nogen, der kendte, før jeg præsenterede dem for den... det må vel være lige så godt som en ny melodi... Wink
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Sat May 20, 2006 0:19    
  Tjaa, det må det vel.

Jeg synes også bare det er så umådelig sørgeligt når de originale melodier eller tekster for den sags skyld, går i glemmebogen til fordel for noget andet. Og det vil de blive hvis man bliver ved at koge suppe på dem.

Og ja det kan godt være det er sket mange gange før, uden at vi har lagt mærke til det, men derfor betyder det jo ikke nødvendigvis at det ikke er fokert. En forbrydelse bliver ikke retfærdiggjort af at den er blevet begået mange gange før af mange forskellige folk.  

Derfor kan man da godt lave et par nye tekster på den samme melodi, så længe man refererer til originalen. (Som eksempel ""Den Gule Lupin" og "Ridder Phillips Kærlighed") 

Men jeg vil endnu engang bøje mig for alderdommen og gruppepresset, som jeg har lært at jeg skal i skolen.

/Mads  
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #9 Posted: Sat May 20, 2006 2:20    
  Op med humøret Mads...
Jeg er enig med dig om at det er synd, at man ikke kan nynne Kravevisen til et live, uden at blive beskyldt for at synge forkert... Jeg mener dog ikke at de "originale melodier" går i glemmebogen -de nemlig aldrig er blevet husket. Folk er som oftest slet ikke klar over at der ligge noget andet og ældre bagved det de synger.

Jeg mener heller ikke at det hjælper at referere til originalen. Det er der i forvejen gjort ved samtlige sange på Sange på vandring. Det er kun de folk som interesere sig for sangenes baggrund som ligger mærke til det. Resten høre sangene i marken og tager det for gode vare...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #10 Posted: Mon May 22, 2006 17:13    
  Munchkin skrev: 2. Det giver mange flere nye sange (fremfor digte uden melodi, der hober sig op på Skjaldesang, fordi ingen har (formået at?) reagere på forfatterens håbefulde: 'Hej, jeg har skrevet denne her tekst, men jeg kan ikke finde ud af at alve melodier, så er der ikke lige nogen, der kan lave en melodi til min sang, som faktisk ikke er en sang, men bare et digt, fordi der ikke er nogen melodi til...?' [hov, der kom vist lige en kæphest ud mellem sidebenene ] 

kan du ikke give mig et eksempel på en af de sange, jeg er ekstremt dårlig til det med tekster, men elsker at lave melodier! jeg vil elske at sætte melodier til nogle af dem !!!
jeg har klikket lidt rundt og ledt efter dem nu, men der er jo ekstremt mange sange
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #11 Posted: Mon May 22, 2006 17:49    
  Sofie: Det varmer jo mit hjerte at  høre sådan noget Smile
Når jeg lige har lidt bedre tid end lige nu, skal jeg nok prøve at finde nogle tekster til dig. Så mailer jeg lige, hvilke sange det drejer sig om.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #12 Posted: Mon May 22, 2006 18:07    
  Det er faktisk ret overvældende at se hvor mange sange der ligger på siden som er skrevet over andre kendte melodier..

Der er mange sange som ikke har nogen melodier vedhæftet. Til gengæld har de en referance ala "melodi og tekst af: xxxxx" hvilket dog ikke hjælper det store. Jeg fandt dog disse tekster som godt kunne se ud som om de står og mangler noget at synte på...

-Egeborgs elvere
-Jeg er Kita Fer
-Sorteelvernes vuggevise
-Syng med os
-Kærlighedens død
-MOrgens stilhed
-Drømmen og døden
-Ulvepigen
-En sigøjnerpige danser

God fornøjelse...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #13 Posted: Mon May 22, 2006 19:22    
  

mange tak

jeg begynder at skrive melodier med det samme af bare iver, og så skal jeg nok huske at poste både noder og optagelser af min smukke sangstemme når den først er færdig.

Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #14 Posted: Mon May 22, 2006 22:57    
  Super!
Vilde håndtegn i retning af Sofie
Hop til top
Send private message
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #15 Posted: Sat Feb 03, 2007 1:50    
  hmm... så var vi ved det med at genbruge melodier igen...

Jeg synes at det måske handler om kvantitet kontra kvalitet. 
Det er vel ok at genbruge en god og ikke allerede gennemtærsket melodi, hvis den ikke ødelægger noget ved originalen. Jeg har endda fået øjnene op for nogle gode originaler, fordi jeg har hørt en sang med fed melodi og læst at melodien er lånt fra... som f.eks Ebans grønne lunde/mallebrok.

Der hvor jeg står af er nok -ud over det jeg har nævnt i tråden om hvornår det er ok at genbruge melodier, når folk skriver et eller andet, bare for at være med og have skrevet noget = kvantitet. Nogle af teksterne derinde synes jeg altså, undskyld, er det argeste lort. 
Der er også forskel på om det er skrevet til in-game brug, eller om man har siddet et par stykker, der var overtrætte og pludselig er kommet på noget som f.eks Pesten. Den ødelægger fuldstændig en god melodi og tekst, men er, som Ole heldigvis tilgav mig med, sjov og en stor del af essensen til scenariet.
Jeg håber virkelig at sange som Stop den lille sortelver / Stop den lille kænguru er ment som en overtræt off-game fjollesang.

Til Nico´s kommentar om Gøglerheksen / Heksejagten / kragevisen / den bonde han ganger, så kan jeg informere om at det bare startede som en uheldig ubetænksom strofe fra mig, dengang Kragevisen havde sin storhedstid og der kun fandtes hen ad ti sange alle kunne. 
Det eneste jeg kan sige til mit forsvar er vel, at den gang blev der ikke skrevet sange i flæng og den blev derfor taget imod med kyshånd. Især fordi den beskrev en handling alle til scenariet havde deltaget i. Det var også til samme scenarie at pesten og erik langekniv blev til.
Og hvor mange af os herinde har haft en sang i både radio og tv?

For lige at vende til bage til min kommentar om sange, der var det arge lort, så vil jeg gerne lige indskyde, at jeg godt ved, som folk har nævnt tidligere, at ikke alle kan skrive stor poesi, men har gjort deres bedste fordi de gerne ville bidrage. 
Og det skal I ikke høre et ondt ord for. I har bidraget med mere end jeg har gjort i mange år, mit ligger nemlig godt gemt i skuffer og mapper, hvilket jeg godt kan undre mig lidt over nu... måske fordi det er MIT MIT MIT!!!  ???
 Så det var ikke for at kaste sten efter jer. Og til alle jer, der laver super fede sange og tekster, tak fordi I vil dele dem med os andre

Jeg hader lange inglæg, hvorfor ender vi så med en roman så ofte...?
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B