Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Narnia og den fine fløjte
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #1 Posted: Wed May 24, 2006 15:35    Post subject: Narnia og den fine fløjte
  I filmen Narnia: Løven, Heksen og Garderobeskabet bliver der spiller på en fløjte med 2 rør. Sådan en har jeg set før. Altså en med to rør ikke en der går ud sådan. Er der nogen der ved om en sådan fløjte, og hvad den eventuelt hedder, kan tilvejebringes? (eller hvad det nu hedder) 

Mvh
Malene
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #2 Posted: Wed May 24, 2006 18:42    
  Jeg har en dobbeltfløjte som du gerne må få, jeg synes dog ikke den er specielt god, men måske kan du øve dig på den.
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #3 Posted: Thu May 25, 2006 10:45    
  WEE! Det vil jeg meget gerne (må jeg ligefrem få den? XD)
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Thu May 25, 2006 19:50    
  Jeg tænkte faktisk selv på det da jeg så filmen...
En sådan fløjte findes i den ene eller anden form, men om dne har lige præcis den lyd som i filmen skal jeg ikke kunne sige. I braveheart spiller de på "forbitten instruments" - hightlandpipes hvilket ser mægtigt flot ud, men lyden kommer fra en uillean pipe som vel egentlig er mere irsk end skotsk.

Jeg har set et par stykker af disse fløjter hist og pist. Problemet er dog lige at finde en som bygger dem, da det sjældent er noget bare lige når ned i den lokale musikbutik og beder om...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #5 Posted: Thu May 25, 2006 20:55    
  Såvidt jeg kan huske var den fløjte der blev brugt vist en specialbygget prop. Hvorvidt den var funktionel eller ej er jeg dog i tvivl om.
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Fri May 26, 2006 1:16    
  Nu har jeg desværre ikke set eller læst Narnia, så den omtalte fløjte kan jeg desværre ikke udtale mig særlig meget om. Tror dog jeg har fundet par billeder af den på google:
Billed 1
Billed 2 

Til sammenligning kan det være interessant at søge på googles billedsøgning under Double Flute:
http://images.google.com/images?q=double+flute&svnum=10&hl=da&lr=&rls=DVXB,DVXB:2005-02,DVXB:en&start=0&sa=N

Rent historisk har der fra gammel tid været rig tradition for dobbeltpiber af en eller anden slags, overalt i verden.
En stor del af dem er dog rørbladsinstrumenter som fx. sækkepiber med dobbelt spilpibe, men dem vil jeg ikke komme nærmere ind på da denne tråd jo omhandler fløjter.

Jeg er næsten sikker på at folk her på forummet på et tidspunkt har set afbilledinger af dobbeltfløjter på vaser fra oldtiden. Dette er ihvertfald et ret yndet motiv i den gamle græske kunst. Her er et par gode eksempler:
http://www.artlex.com/ArtLex/s/images/satyr_aulos.maenad.jpg
http://www.philobiblon.com/isitabook/vase.jpg

Som i kan se er spilleren i det første tilfælde en satyr. Også kendt som Pan. Panfjøte? Nej, ikke som vi kender den. Min teori er at den slags fløjte kun er blevet tillagt Pan-figuren senere. 
Jeg ved ikke om C.S Lewis har beskrevet Tumnus' (Satyren i Narnia) fløjte i sin bog. Men hvis han ikke har taget højde for fløjten, har filmfolkene helt sikkert gjort det. Det er tydeligt at bagmændende virkelig har studeret sagnfigurenes historie grundigt, for ellers kunne de jo bare have givet Tumnus en mere almindelig fløjte at spytte i, i filmen.
For mig ligner den en specialbygget prop (Som Malene også påpejer), men jeg er ikke sikker. Den ser lidt for funktionel ud til bare at være en prop. Men det er jo også en pointe for dem der har lavet den jo. Hvis skuespilleren virkelig har spillet på den (Hvilket jeg tvivler kraftigt på) har de ihvertfald have haft en rutineret bygger ind over projektet, så skuespilleren fik noget ordentligt at arbejde med.

I vores virkelighed, er der nu til dagskun forholdvis få overlevende traditioner for dobbelt-fløjter i verden, selvom de selvfølgelig satdig findes.

I området omkring Bosnien/Hercegovina, Serbien og det tidligere Joguslavien findes der dog stadig en forholdsvis kendt traditionel type dobbeltfløjte: Dvojnice. Udseendet varier ret meget fra område til område skal lige tilføjes.

Her i Skandinavien har vi, så vidt jeg ved, ingen egentlige historiske traditioner for dobbeltpiber. (Ingen overlevende ihvertfald)
Lige ind til for nylig:
Den svenske fløjtebygger Gunnar Stenmark og Dan Lundberg (Chef for Svensk visearkiv, Stockholm) dobbeltfløjten Stenlundapipan. Det er en ret bemærkeselværdig og original fløjte(r) (Tjek den selv ud.). 
Hvem ved; måske kan den komme til at danne grundlag for en ny dobbeltfløjtetradition i Skandinavien?

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #7 Posted: Fri May 26, 2006 9:39    
  Vi har tydeligvis med en instrumentnørd at gøre her Wink

Som ganske almindelig skønlitteraturnørd kan jeg så tilføje: I Bogen står Tumnus' fløjte beskrevet som "...en løjerlig lille fløjte, der så ud som om den var sat sammen af rør..." hvilket egentlig mere lyder som en panfløjte, som vi kender den.
Ah! Der er også et billede på side 24. Panfløjte.
Så det er filmfolkene, der har været i gang.

I øvrigt er der også en dobbeltfløjte i animationseventyrfilmen "Den sorte krystal," som jeg holdt meget af dengang *jeg* var barn... Wink

Jeg har forresten også en trippelfløjte af ler fra Mexico, hvor rørene sidder helt parallelt med hinanden uden mellemrum. De har en del pudsige instrumenter derovre.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Fri May 26, 2006 23:29    
  Mads...du har overgået dig selv i nørd... Har du ikke noget bedre at foretage dig end at sidde og læse om mellemøstlige piber..?

Jeg skal desværre indrømme at jeg præcist kan huske hvordan det lyder. Jeg har prøvet at finde stykket på nettet, men det er syltet ind i alle mulige andre instrumenter. Et er dog sikkert. vi har ikke med en fløjte, men derimod et rørbladsinstrument at gøre...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #9 Posted: Sat May 27, 2006 1:11    
  Jeg har været så heldig at finde noder til melodien Det var faktisk ikke så svært igen...
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #10 Posted: Sat May 27, 2006 16:04    
  Vend jer til det  folkens. Hvorfor tror I at jeg bad om at få sådan et forum her, til at starte med?
Jeg er fucked up, hvad instrumenter angår, så længe de er tilpas mærkelige og gerne ukendte vel og mærket. Ved ikke særlig meget om guitarer eller klaverer ect.

Har du et link til melodien Nico?
Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #11 Posted: Sun May 28, 2006 21:57    
  

Nej.. De eneste steder jeg har kunne høre det er på korte demo-versioner fra sider hvor man enten kan købe CD´en eller betale sig fra at downloade melodien, og det har jeg ikke tænkt mig - endnu..

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #12 Posted: Wed Dec 06, 2006 0:22    
  Blev simpelthen for nysgerrig og nørdet her til aften:
http://www.youtube.com/watch?v=afYd2H7QK0Q

Hvad fanden der spilles skal jeg ikke kunne sige jer. En ting er ihvertfald sikkert: Det er ikke en fløjte pr. difination, men et rørbladsinstrument af en slags...

Fed melodi iøvrigt... tror jeg vil lære mig den...

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Fredberg-Holm

Se fuldt billede
Posts: 59
København K

Post #13 Posted: Wed Dec 06, 2006 10:28    
  Hæ - Det kan da kun være en armensk duduk. Verdens ældste dobbeltrørbladsinstrument.

Sakset fra nettet:
Duduk'en stammer fra Armenien og er et dobbeltrørblads-blæseinstrument, der er beslægtet med klarinetten og oboen. Duduk'ens historie hævdes at gå mindst 2000 år tilbage, og instrumentet er udviklet i Armenien, hvor instrumentet er en fast bestanddel i folkemusikken. Fra Armenien har varianter af duduk'en bredt sig til de omkringliggende regioner og via Silkevejen helt til Asien. Beslægtede instrumenter tæller bl.a. den georgiske dudki, den iranske og irakiske balaban, den tyrkiske mey, den kurdiske qarnata og den Azerbadjanske balamam. I Asien nedstammer den koreanske piri, den kinesiske gaunzi og den japanske hichiriki fra duduk'en.

Duduk'en består af et hult rør med et antal fingerhuller (ofte otte) på oversiden og et tommelfingerhul underneden. Duduk'ens skala er diatonisk, men kromatiske toner kan skabes ved delvist at dække fingerhullerne. Registret er én oktav og lyden er varm og blød og beskrives af nogle som let nasal i klangfarven. I traditionelle sammenhænge i Armenien spilles den altid sammen med en anden duduk, kaldet en "dam", der holder en konstant baggrundstone.

Det sidste passer meget godt med dobbelt røret i filmen - som en duduk altså ikke har. Duduk'en er i øvrigt altid det instrument Hollywood griber til når noget i en film skal være "etnisk" - The passion of Christ og Gladiator for eks.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #14 Posted: Wed Dec 06, 2006 14:12    
  Dejligt at få blæst lidt liv i de gamle debatter igen..

Morten:
Jeg tror du har ret.

Hvis nogen skulle være interesserede i at få fingrene i et sådan instrument, så tror jeg stadig at Yasar Taz forhandler dem. Han bord på Nørrebro hvor han har planer om at åbne en butik med mellemøstlig musik og instrumenter. Jeg har selv købt flere ting hos igennem ham og kan varmt anbefale ham...

Prisen for en duduk er for resten (hvis jeg husker rigtigt) 1500,-
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #15 Posted: Tue Jan 02, 2007 14:57    
  Og så bare for at smadre det hele :
http://www.youtube.com/watch?v=Y0weYCLTNdA

Godt nytår!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B