Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
Ridder Philips kærlighed
Goto page 1, 2  Next  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #1 Posted: Wed May 10, 2006 23:34    Post subject: Ridder Philips kærlighed
  Jeg kan med stolthed meddele, at denne herlige sang nu også er præsenteret for middelalderverdenen - og de faldt også pladask for den! Smile

Der var også en, der nævnte, at den jo sagtens kunne holde som middelaldersang, så jeg regner med snarest at lave en indspilning af den, hvor jeg 'neutraliserer' ord som 'Bretonia' og 'ork' - og så kan der også komme en indspilning, hvor man springer 1. omkvæd over, når nu Lise er for doven til at gøre det Wink

Hil og hej (*og* hallehøj)
Munchkin

PS: Nu kan jeg lave indlæg gennem Firefox igen... ved ikke helt, hvad det går ud på :-/
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Thu May 11, 2006 18:32    
  For den uvante kunne det godt lyde som en "middelaldersang", men nej..

Med alt respekt for lise.  Teksten er god men rent tematisk og formmæssigt så er den mil fra at være rigtig middelalderlig. Dog. Hvis valget står mellem dén og gøglerheksen, så er jeg ikke i tvivl om hvad jeg foretrækker... 
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #3 Posted: Fri May 12, 2006 2:17    
  Jamen, det har sgi da aldrig været meningen det sku være en middelaldersang... Altså, melodunten er fra dette århundrede og versefødderne/"feelingen" er helt forkerte i forhold til middelalderen... Så godt er jeg da opdraget at jeg kan se det Very Happy

Så længe I morer Jer må I gøre lige hvad pokker I vil med Phillip Wink
I øvrigt synes jeg at Gøglerheksen er en udmærket sang Razz
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #4 Posted: Sat May 13, 2006 12:02    
  

LISE: Jamen, det har sgi da aldrig været meningen det sku være en middelaldersang...

Jeg har heller ikke påstået andet...

Hvad angår Gøglerheksen så er den for dansk live hvad "Tusind Røde roser" er for Giro 413 -jeg bryder mig ikke om Giro 413...

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Søren Sommer Hansen




Guest

Post #5 Posted: Sun May 14, 2006 1:53    
  Apropro sange der lyder som middelaldersange (men ikke er det), og er komponeret af Lise, hvornår finder Goldwald-kvadet sin vej til skjaldesang?

Bi-note: Gøgler-heksen burde afgå ved døden. Jeg har længe nægtet at synge den pr. præncip - det er tid til at resten følger trop.

Mvh.

Sommer.
Hop til top
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #6 Posted: Sun May 14, 2006 20:24    
  Goldwaldkvadet har sgu endnu mindre middelalderlyd og tekst i forhold til Ridder Phillips Kærlighed. Men derfor numrene jo godt være gode alligevel.

...Og bare for at flashe min mening om Gøglerheksen, synes jeg faktisk det er en udemærket tekst og melodi. Der har en god rytme, folk kan synge med på den og historien er heller ikke dårlig.
At den så er blevet voldtaget af de fleste af landets livere lige siden den blev udgivet på CD er jo så en helt anden sag.
Det kan jo sammenlignes med Pandekagesangen fra Bornholm. ("...Landeplage, landeplage...")

Jeg er iøvrigt er jeg lidt imod at man skriver flere tekster til én melodi (-vel vidende at jeg selv gør det ) Især når sangen får en helt anden mening og handling end originalen, men stadig har samme melodi.

Tilbage til Gøglerheksen:
Hvis man synger "En bonde han ganger sig ud i den skov" eller "Kragevisen" som den også hedder, i livesammenhænge, tror folk jo bare at man har skrevet Gøglerheksen om. Den slags synes jeg fandme er både trist, sørgeligt og ærgeligt for begge versioner. 

Jeg bruger nu selv mest Gøglerheksen til at drille Signe, der har lavet den, når vi er sammen, men jeg har sgu ikke noget imod at jamme over den i ny og næ. Lader den udeblive til fordel for andre ligeså udemærkede sange eller melodier når jeg er i livesammenhænge, bare for at introducere og vænne publikum til noget andet den sædvanelige "Sange på Vandring- CD"-smøre.

Men nok om Gøglerheksen.

Ridder Phillip Synes jeg, ligesom jer andre, er en fantastisk sang, middelalder eller ej.  Er enig i at den godt kan gå som humoristisk indslag i middelaldersammenhænge men med måde.
Den skal nemlig ikke få samme skæbne som Gøglerheksen og Pandekagesangen (Hvis det da ikke er for sent?)

/Mads

PS: Glæder mig til at høre en ikke-fantasy-indspilning af sangen Rikke.
Hop til top
Send private message Send e-mail
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #7 Posted: Mon May 15, 2006 20:02    
  HOV!

@ NICOLAS: Hvad har Giro 413 NU gjort??? Jeg synes, Gøglerheksen er bedre end sit rygte, og den er DEFINITIVT meget, meget bedre end det meste af det, de i tidens løb har fundet på at "berige" os med.

ANDRE:

Hep-hey til Ridder Phillip. Det er første gang jeg har hørt om, at en sang går fra live til middelalder. Det plejer at være omvendt (som med Knokkelmanden på Sange på Vandring).

Hvis det betyder, at folk udenfor har fået øje på os og at vi efterhånden producerer noget, som andre synes, er værd at bruge - så er det næsten det største klap på skuldrene vi kan få herinde - og må det bare føre til, at endnu flere gode og kreative sange finder vej ud fra rollespilsmiljøet til den store verden.

Godt gjort, folkens.

Tore
pastor i Skjaldesang-menigheden
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #8 Posted: Mon May 15, 2006 22:08    
  Jeg tror mere meningen var at Rikke havde sunget den for nogle middelalderfolk der syntes den var sjov end at den nu er gået til middelalder... Men sålænge I kan bruge den må den kaldes lige hvad den vil og bruges overalt...
(Hm... Sci-fi udgave? Ridder Philip og hans rumskiw?)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #9 Posted: Tue May 16, 2006 11:36    
  Gøglerheksen ér skam bedre end sit rygte. Ellers ville den ikke være at høre til samtlige scenarier landet over... 
q.e.d.

Jeg skal gerne forklare mig, men det bliver i Christian C´s tåd 
"Hvilken type sange skal ligge på Skjaldesang"...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #10 Posted: Tue May 16, 2006 13:58    
  Hold da helt op, hvor der sker noget herinde lige pludselig! Smile

MADS: Bare rolig - lige meget hvad de siger, så skal jeg nok lave en neutraliseret indspilning på et tidspunkt (så kan den også bruge til alle fantasylives). Men eftersom der er en del lydfiler på vej nu, vil jeg nok lige vente lidt; jeg synes nemlig, det er bedst, hvis flest muligt folk lige får lov tilat registrere på skjaldesangs forside, at der er kommet nye filer, før man 'sletter' dem fra listen ved at lægge nye ind.
En helt anden ting er det med nye tekster på gammel melodi, men det flytter jeg lige hen i en anden tråd, før det her bliver alt for broget Wink

TORE: Lise har helt ret: Det var rundt om bålet til en middelalderweekend. Men det skal så siges, at
a) *alle* (som sagde noget) var helt vilde med den
b) en fyr med over 10 års erfaring i middelaldermiljøet (kampafdelingen, ikke musikafdelingen, men alligevel) nævnte uopfordret, at den da sagtens kunne gå an til et middelaldermarked.
Han sagde forresten det samme om den (hrm) alternative version af 'En pige gik i enge', 'Ridderen og jomfruen' og 'Natten er fuld af sange om elskov'

LISE: For Philip, Kaptajn  Philip, han elsker kun sit skiw!
For nok er biler skø-ønne... men finner går med kniv...???
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #11 Posted: Tue May 16, 2006 18:37    
  Ingen af de finner jeg kender går med kniv... det er i øvrigt ulovligt at bære kniv i Finland....
(ups.... offtopic...)
Jamen...sålænge folk er enige om hvad de vil ha på derses middelaldermarked ka de vel ha lige hvad de vil... Very Happy
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #12 Posted: Fri Feb 02, 2007 23:51    
  Nu synes jeg alligevel at debatten havde taget nok sidespring til at jeg kan komme med dette indlæg.
Tak for de pæne ord om Heksejagten, når jeg nu ikke selv vil. -var det en pæn måde at sige LORT! på nico? Wink 
I øvrigt tror jeg, at den tekst den har fået på sin vandring, er bedre end originalen, der ligger sikkert og godt gemt i min mappe Wink
Jeg hørte den i øvrigt sunget på horsens for 4-5 år siden Wink

Derudover synes jeg da at kunne erindre at vi har sunget Ud´n for slottets porte på et marked i sommers, eller har jeg bare fået solstik og husker forkert?
Om ikke andet har vi i hvert fald fået underholdt folk om aftenen med både den, en ridder hvid, musen, kære herre og ridder phillip. Så går den ikke om dagen går den i hvert fald om aftenen med stort bifald fra publikum Smile
Og er spændt på at høre den nye version. Det er jo heller ikke til alt live at der findes grønhuder.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #13 Posted: Sat Feb 03, 2007 11:09    
  Ud'n for slottets porte underholdt jeg i hvert fald med i det fjerne øltelt til Københavns Middelalder(hvaddetnuhed).
*Jeg* havde godt nok glemt det, men en fyr (som jeg også havde glemt) mindede mig om, at han da vidst havde hørt/set mig synge noget med "kongens datter, som alligevel ikke havde store patter..."

Men for nu at vende tilbage til RIdder Philip (=emnet for denne tråd ;p), så ligger en lydfil af den "neutraliserede" version skam allerede inde under sangen.
Eneste ændringer blev vidst, at "Bretonia" blev ændret til noget meget generelt, og "ork" blev lavet om til "skurk"...
Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #14 Posted: Sat Feb 03, 2007 20:44    
  Jeg tror nok at når jeg synger den i "generelt" forum synger jeg "det ganske land" i stedet for Brettonia, og ... øeh... skurk i stedet for ork? eller er det Munchkin jeg har hørt synge det og tror det er mig??
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #15 Posted: Sat Feb 03, 2007 20:51    
  Det kunn esagtens have været mig, men det kunne også have været dig Wink

I hvert fald synger jeg "i den ganske verden så så brav en mand."

Overvejede også "i det ganske land," men der var et eller andet udefinerligt, jeg ikke var 100% tilfreds med - noget med den måde, sætningen rimer med sig selv på, tror jeg.

Jeg har nu heller ikke taget patent på det, så I synger bare det, I synes - mit er jo trods alt bare et forslag, og den store forfatter er Frk. Lise Rasmussen ;D
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Goto page 1, 2  Next Page 1 of 2
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B