Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Hjemmesiden "vandrehistorier"
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #1 Posted: Tue Dec 05, 2006 21:56    Post subject: Hjemmesiden "vandrehistorier"
  Med erfaringerne fra skjaldesang, jeres almindelig intuition og særlige fornemmelse for livemiljøet omkring jer vil jeg bede jer kommentere på den tekst jeg har skrevet herunder, og som er en vision for en kommende hjemmeside. Jeg vil også bede jer om mening om en anden ting, nemlig hjemmesiden som sådan. 
Hvordan skal den præsenteres: Er det nok med et forum, en underside på et andet domæne, f.eks. som underside til skjaldesang, eller skal den have eget domæne? 

---

Jeg har tænkt mig at konstruere en hjemmeside der skal indeholde et stort udvalg af historier og fortællinger, som en pendant til skjaldesang. Siden skal:

• Gøre fortællinger mere tilgængelige ved at samle dem et sted og i ubegrænset tid.
• Give arrangører inspiration til hvordan de kan udvikle rygtekonceptet til troværdige historier, som spillerne har til rådighed for at skabe stemning i løbet af spillet ved hjælp af f.eks. rejsende fortællere.
• Udvide inspirationen for sangskrivere og scenarieforfattere.
• Gøre det nemmere for de knap så musiske at spille underholdere, og give noget at fortælle mens man væver, spinder, eller skærer træ.
• Give plads til historieforfatterspirer der kan få respons på deres forsøg til gengæld for at være skribenter for spillere eller arrangører.
• Ophøje kvaliteten af forhistorier til scenarier. Her kan scenarieforfattere finde inspiration til deres egen fortælling.
• Hjælpe spillere der vil være historiefortællere, som en slags middelalderens nyhedsformidlere – mere aktuelle sange og fortællinger
• Bygge bro mellem de professionelle historiefortællere og vores hobby.
• Give fredsommelige spillere i alle aldre en mere hyggelig tilgang til liverollespil.


Hvad F er meningen?
Meningen er at skabe et online bibliotek, med alle eventyr, folkesagn sagaer og vandrehistorier der ikke er copyright på, men alting med måde.
Jeg har her forsøgt at opstille nogle formkrav som alle er til diskussion:
• Historierne skal forholde sig til, eller kunne ændres til at foregå i Europa eller mellemøsten i perioden 500-1700 (plus/minus fabeldyr, magi etc.)
• Historierne skal være af en begrænset længde. Dvs. helvintersagaer er der desværre meget lidt brug for i rollespilssammenhæng, (sammenfatninger af dem er velkomne). Ideen er altså historier af op til cirka 50 normalsider.
• Historierne skal fortælles på et af de skandinaviske sprog
• Tjene til nogle af følgende formål:
o Erfaringsgrundlag og opdragelse for børn og unge,
o Formidling af sin egen og andres kulturer og syn på disse.
o Nyhedsformidling, rygtespredning og propaganda til almuen.
o Give liverollespillere og andre historisk interesserede et indtryk af hvordan folk (fra 500-1700) opfattede sig selv og hverandre.
o (eller alternativt demonstrere at tjene et andet alment for personer/karakterer til fantasy og historiske scenarier og/eller større grupper levende i 500-1700)

Siden skal som sådan ligne skjaldesang. Brugerne skal finde historierne, diskutere dem, skrive nye. Kan vi få mere af andre kilder end brugerne er det jo også kærkomment, og jeg regner med selv at være entusiastisk i søgningen og uploadningen af historier, udover det der allerede ligger næsten klar.

Ydermere skal siden når den blomstrer indeholde diskussion af/vejledning om fortælleteknik. Hvordan griber man publikum? Hvad skal man gøre for at bygge op til klimaks? Hvordan kan man fortælle noget man ikke må sige, (brug af kreativ symbolisme)? Hvad kan man gøre for at huske hele historien i den rigtige rækkefølge? Hvilke historier egner sig til hvilke lejligheder?
Nogle spillere vil finde ud af at det er et godt sted at starte hvis man vil lære taleteknik og udføre professionelle præsentation senere i livet.

En del af siden vil være for dansknørderne, og kan i bedste tilfælde producere en enighed om brug af symbolisme, og ellers bare hyggenørderi om fortolkning af indhold og morale. Det kan så blive til bedre værktøjer for forfattere og fortællere af nye historier.

Sidens Potentiale
Siden vil måske også fremprovokere et antal diskussion om spillerstyring: Hvor meget kan en spiller tillade sig at tage spillet i egen hånd, ved at fortælle om omverdenen i samtiden?

Give den autentiske underholdning tilbage til spillet. Historiefortælling var meget almindelig bl.a. på vinteraftener, og på længere rejser. De har tjent ikke kun som underholdning men også som:
Erfaringsgrundlag og opdragelse for børn og unge,
Formidling af sin egen og andres kulturer og syn på disse.
Nyhedsformidling rygtespredning og propaganda til almuen.
(For liverollespillere og andre historisk interesserede tjener eventyr og deslige også som en kilde til indtryk af fortiden.)

Når vi som liverollespillere har et større arsenal af historier vi kender og kan fortælle er det nemmere at improvisere variationer over dem som kan bruges til et specifikt scenarie.
At flere mennesker kender flere historier tror jeg også kan gøre en setting mere troværdig, fordi nogle spillere så kan sidde og nikke med, og have mulighed for at blande sig lidt undervejs i fortællingen. Der skal nok være historier nok til alle.

Siden skal også have plads til enkelte religiøse fortællinger fra både Kristendom, Nordisk mytologi, Islam og religioner opfundet af arrangører, men det er meningen at det skal være en mindre del af siden.
Når der rigtig er indhold på siden kan det ske den vil blive indholdet for private hyggefortælleaftener rundt om i landet. 

Jeg håber på en givende og konstruktiv debat, og er egentlig lidt spændt på hvad I vil synes om konceptet.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #2 Posted: Tue Dec 05, 2006 23:53    
  Jeg er lamslået: Fantastisk koncept.

Godt beskrevet, godt tænkt, og helt sikkert et emne indenfor dansk laiv som godt kunne trænge til en kærlig hånd.

Umiddelbart ligner det for mig, at det bliver et enormt arbejde både at indsamle, strukturere og vedligeholde materiale til en sådan side, men jeg synes helt sikkert det må være et forsøg værd - også fordi et sådant projekt vil være en fantastisk mulighed for Skjaldesangs brugere for at udvidde vores univers af fortælling, fortolkning og formidling, med og uden musik.

Jeg mener ikke at det skal være en del af Skjaldesang eller ligge på Skjaldesangs domæne - et så ambitiøst projekt med en profil, der ikke passer til Skjaldesangs oprindelige formål (selvom de selvfølgelig har mere til fælles end det, der skiller dem ad) bør have sit eget navn og sin egen adresse, hvorfra der naturligvis kan linkes til Skjaldesang og omvendt.

Men et spændende projekt er det. Held og lykke med det, Joost.
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #3 Posted: Thu Dec 07, 2006 19:25    Post subject: Kanon ide
  

Jeg har selv ledt efter "vandrehistorier" som suplement til sangen, men forgæves... Jeg har været tæt på at skrive et indlæg her i forummet, netop for at efterlyse historier, men synes måske at det faldt udenfor Skjaldesangs område.

Jeg tror at der er mange der savner inspiration til at krydre rollen som skjald. Det kunne være "færdige historier", eller inspiration til hvordan man omsætter noget man har oplevet til en historie, eller måske omdanner en af skjaldesanges mange vidunderlige sange til historie.

Det er som Tore skriver et kæmpe projekt du var visioner for, hatten af for det. Hvis der er noget jeg og andre kan hjælpe med, så skriv endelig. Din ide må ikke ende som blot et indlæg i skjaldesangs forum !!!

Hilsen
Morten Koborg

Hop til top
Send private message Send e-mail
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #4 Posted: Wed Dec 13, 2006 17:10    
  Jeg savner stadig mere respons på formkrav mv.
Det er imellemtiden gået op for mig at jeg har tænkt mig at henvise historier på vers her til siden, så vidt muligt, så de kan få melodi osv. men der kan selvfølgelig risikere at være et mindre overlap når altså siden kommer op.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #5 Posted: Wed Dec 13, 2006 19:59    
  Doh!
Jeg ville jo have svaret på det her for længe siden, men skulle jo liiige... og så glemte jeg det :-/
godt, du mindede om det.

Først og fremmest: Knaldgod idé. Fortsæt endelig med projektet.

Dernæst, for nu at tage det sidste først:

1. Jeg ville være lidt forsigtig med at lægge alle rimende tekster over på Skjaldesang. Der findes ufatteligt mange "folkeviser" uden kendt melodi, og jeg synes allerede, vi har nok melodiløse tekster liggende herinde. Der kunne meget nemt gå inflation i det, hvorved der komme rtil at ligge en masse overflødige tekster herinde (og hvis en del af pointen er at give de ikke-syngende en chance for at være med, så er det vel også fejt at tage deres niche fra dem ved at gøre deres tekster til sange Wink).

2. Jeg synes, en sådan side skulle bestå af en side med noget Skjaldesangslignende opsætning (indeks og den slags) PLUS et forum til at udveksle gode idéer på - og at den skal være helt separat fra Skjaldesangs side, selvom det naturligvis er oplagt, at de linker til hinanden.

3. Vision: Det er rigtig mange gode idéer til anvendelse, du har fået skrevet op, men jeg vil anbefale dig at have en noget kortere vision på forsiden. Ellers står folk af længe inden de når igennem halvdelen (nutidens zappergeneration og den slags). Fx kunne den overordnede vision være "At udbrede kendskabet til og brugen af historier/historiefortælling i dansk live" (for nu næsten at kopiere fra Skjaldesangs forside Wink). Så kunne noget af resten mere være noget, du havde i baghovedet, når du evt. slettede upassende indlæg - eller noget, der stod under FAQ-punktet "Hvad kan jeg bruge denne side til?" eller "Hvem kan bruge denne side?"
Overvej også, om det er for voldsomt at starte så bredt ud - måske skulle du starte med lidt færre målgrupper, så det ene ikke drukner i det andet?

4. Navnet: Pas på med navnet "Vandrehistorier" - for mig betyder det den slags historier, som vokser sig store og bliver til sandheder efterhånden, selvom de måske ikke er det (og de er ofte mere moderne end de eventyr, du lægger op til). Eksempelvis historien om at tørre katten i mikrobølgeovnen eller om at tage en plante med hjem fra de varme lande og pludselig opdage, at man har fået fugleedderkopper med i købet... og der var vist sågar en om at stikke en blyant i urinrøret pga. impotens... okay, jeg stopper nu!

5.  Sortering: Sørg for en rigtig grundig sortering i materialet. Hvis du både har klassiske eventyr og historier, som er specifikke for et bestemt scenarie, så vil der uvægerligt blive en masse historier, som ikke kan bruges i alle sammenhænge. Derfor er det vigtigt, at man som bruger af siden kan søge på bestemte kriterier, så man kun skal søge 10% af de sikkert efterhånden flere hundrede historier igennem for at finde noget, man kan bruge.
...og tænk dig rigtig, rigtig godt om, før du definerer hvilke kriterier, der skal inddeles efter. Kristian opstillede i sin tid 12 forskellige kategorier, man kunne vælge imellem, når man lagde en sang op, men dels kan en sang sagtens høre til i flere kategorier samtidigt, dels sker det meget ofte, at den ikke passer ind i nogen af dem, så rigtig mange af sangen er havnet i den noget intetsigende kategori "Andre sange" (tror, det er omkring en tredjedel...).
Jeg hjælper gerne med konkrete forslag, hvis det en dag bliver relevant, men jeg tror, det kommer til at fylde for meget i dette allerede temmelig omfattende indlæg Wink

6. Opstart: Jeg vil anbefale at gøre, som Kristian gjorde: Han lagde selv de første mange sange op (vist fra div. sangbøger med middelaldersange), så der var noget at se på allerede fra starten. Således blev folk fanget og har siden selv lagt en bunke op, så hans andel på 90% efterhånden er faldet til meget, meget lidt Wink

7. Overvej, i hvor høj grad det er relevant at have specifikke scenariers historier liggende på din side i forhold til at lade det ligge på scenariets egen hjemmeside (hvor er det nemmest at finde det, og roder det måske mere hos dig, end det gavner?)

8. Spørgsmål:
a) Når du skriver "Tjene til nogle af følgende formål..." mener du så ingame eller offgame?
b) Hvorfor skal det kunne relateres til netop Europa eller Mellemøsten? Europa forstår jeg, da det ofte er i Europalignende verdener, fantasy foregår, men hvor kommer Mellemøsten så fra? ...og hvis de må være med, hvorfor så ikke kineserne, grækerne eller eskimoerne?


Opsamlende bemærkninger (eller et forsøg derpå): Det er en super idé, som jeg virkelig håber bliver til noget. Det er også et kæmpe arbejde, som du måske skulle overveje at begrænse lidt (eller få nogle flere til at hjælpe med). Hold det evt. simpelt i starten og udbyg efterhånden - men sørg for, at det er så gennemarbejdet (fx mht. de kategorier, jeg snakkede om), at det er kompatibelt med udvidelsen.

Pøj-pøj med arbejdet Smile
Munchkin.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B