Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Sange og tekster ->
3 små skøger
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Anja Juul Hilliger


Posts: 1
København

Post #1 Posted: Tue Oct 24, 2006 14:59    Post subject: 3 små skøger
  Jeg er en pige der er 16 år og var med på bornholm her i år 2006... Vi gik og sang en sang og der var en der bad os om at skrive den inde på skjaldesang, men jeg er kommet i tvivl om hvor jeg skal skrive den... Er der nogen der kan svare mig på det??

Skøgen (Her self )
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Tue Oct 24, 2006 23:48    
  

Der er meget delte meninger om hvad der må ligge her inde, og folk vudere det ud fra igen lige så forskælige paremetre. Eks. "forglem mig ej" vil jeg sige godt kunne blive liggende, fordi den tit bliver synget i scenarier. tilgængæld er jeg ikke vild med sidste vers sprogbrug i 3 små skøger, jeg kan bedere lide at det bliver "forklædt/ insinueret".


Det handler også om hvad siden skal bruges til, hvem vi henvender os til osv osv. der er lagt nogle retnings linje ud på forsiden, dog er netop sprogbruget stadigvæk et emne der ligger i gråzonen.


Hvordan afgøre vi det så??


De to der i sidste ende står for afgørelsen er Kristian og Tore, da de grundlæggere og ejere af siden.


Så er der også en gruppe administratore, der har beføjelse til at rette og slette i indlæg. Det er ikke så svært at afgøre om en sang skal slettes hvis det strider imod eks copyrigth/ rettighedder eller den ikke bliver brugt i rollespil/ middelalder sammenhæng. Men dette føler jeg mere handler om sprog og ..sædelighed, tror jeg er det rette ord.... sex  =)


Kunne vi ikke lave en afstemning om hvorvidt brugerne af siden synnes at sangene er okay at have liggende? Så kan Tore eller Kristian tage en beslutning  når de har set hvordan stemningen er


hvordan lyder dette forslag?


mvh Christian


 

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #3 Posted: Thu Nov 09, 2006 23:58    
  

Jeg er grundlæggende ikke imod demokrati og brugerindflydelse på nettet, men en afstemning om hvilke sange der bør tillades på skjaldesang.dk synes jeg i udgangspunktet er en dårlig idé.

Folks moralske smertegrænse er lige så forskellig som de enkelte mennesker.

Og selvom mange sange herinde forherliger vold, død, ødelæggelse og utroskab (for bare at nævne noget) er det ikke det samme som, at jeg synes det er fedt at se tekster med ord som "fisse", "kneppe", "voldtægt" mv. sort på hvidt på min hjemmeside.

Det ville også sende nogle helt forkerte signaler f.eks. til voksne som besøger siden for at se hvad det er, deres børn laver med relation til rollespil på denne side.

Vi er ikke Arto.dk eller et andet ungdomsmiljø på nettet hvor alting er tilladt. Vi er Skjaldesang.

Christian Colberg har en masse gode pointer i sit indlæg. For mig at se handler det om ikke at støde folk unødvendigt, og så om hvorvidt de enkelte ord eller hele sproget i en sang passer ind i den eventyr/middelaldergenre som er vores grundlag.

Hvis man vil have en sang med sætningen: "Himlens herre kneppe mig nu" (for at tage eksemplet fra sangen: "Tre små skøger"), bør det efter min mening omskrives til noget, der er mere i middelalderens ånd. Noget med, at skøgen længes efter at miste sin dyd, helst så hurtigt som muligt, og gerne til så mange soldater / sømænd / røvere / orker eller hvad jeg på en gang som muligt.

Lige nu er jeg, som det måske fremgår, ikke særlig begejstret for denne sang (tre små skøger), men da jeg ikke ønsker at censurere teksten i de enkelte vers kan jeg kun opfordre forfatteren til at skrive hele teksten om fra bunden af og forsøge bedre at ramme det sprog hovedparten af vores øvrige skøge/elskovs/kærlighedssange lægger op til.

Hop til top
Send private message
Anna Overlund-Sørensen


Posts: 7
Hvidovre

Post #4 Posted: Sat Nov 11, 2006 19:31    
  -> Tore sangen er skrevet med det mål at forarge. så det der med at skrive den om er nok ikke så aktuelt... 

Christian-> det er helt rigtig at folk vuderer forskelligt når det kommer til sprogbrug og grænser... personligt vil jeg sige at jeg ikke bryder mig om omtalte sang... kan ikke selv sætte finger på hvad det der støder mig... (måske de såkalde skøgers ungdomlighed??!!!, sorry tøser, men sådan er det bare...) 

Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #5 Posted: Sun Nov 12, 2006 12:36    
  Jeg tror at der snart bør laves et regel sæt for hvilket ord/ "situationer" sangene må indholde. Det gøre det svært at for os der er administatpre på siden, at vide hvad vi må slette og hvad vi ikke med. Det kan også gøre det svært for folk at vide om de skal poste deres sang eller ej. 
Så kunne Tore og Kristian ikke lave en liste med ord de ikke vil have der skal bruges, samt emner der ikke må indgå i sangen, så vi kan få gjort noget ved problemmet.

mvh Christian 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christina fra Warwik


Posts: 3
Østen for Ribe, vesten for Rødding

Post #6 Posted: Sun Nov 12, 2006 23:35    Post subject: Den Danske Bestand af Reenactere
  Jeg ved godt, at I mest er skjalde og livere, men jeg er også opmærksom på, at en del af jer også turnere rundt på div. middelaldermarkeder.
Flere af jer har jeg også set/mødt i løbet af året.
Derfor har jeg også sat tråden op her. Den henvender sig naturligvis hovedsagligt til dem, der nu engang også er reenactere. 
Man kan vel godt være begge dele.

LiveForum er vist kun for livere. Dem, der også er reenactere (hvilket en stor del vist er), skal nok finde min tråd på Umbras forum, eller på anden måde blive kontaktet af mig på et tidspunkt. Ellers tak for tippet.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christina fra Warwik


Posts: 3
Østen for Ribe, vesten for Rødding

Post #7 Posted: Sun Nov 12, 2006 23:40    Post subject: 3 små skøger
  ahhh.
 Hvad laver mit indlæg her?
Computere....

nå, til div. forvirrede sjæle, der måtte undre dem over, hvad reenactoptælling, har med det politiske i De 3 små Skøger at gøre, kan jeg oplyse, at det forgående indlæg hører hjemme under Den Danske Bestand af Reenactere.

Mon den kan flyttes?
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Sange og tekster Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B