Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Rørblade til Falster pibe?
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Thorleif A. Deele

Se fuldt billede
Posts: 4
Vejle

Post #1 Posted: Thu Sep 14, 2006 21:42    Post subject: Rørblade til Falster pibe?
  Hejsa alle sammen jeg er ny herinde og håber i kan hjælpe mig.

Jeg har planer om at bygge en falster pibe ud fra nogle tegninger jeg er kommet i besiddelse af, jeg har dog imidelertid lidt problemer mht. fremstilling af rørblade og om man evt kan købe færdige blade et sted i danmark?

Jeg håber i kan hjælpe mig.

iøvrigt er det en fed hjemmeside.

Hilsen Thorleif
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #2 Posted: Thu Sep 14, 2006 22:26    
  Hej Thorleif.
Et hurtigt link hvor du muligvis kan finde lidt info / træ / redskaber:
http://www.hansmons.com/dulcians/makers.htm

Har ikke selv haft tid til at se det igennem endnu.

mvh Andreas




Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Sat Sep 16, 2006 12:49    
  Andreas> Jeg ved desværre ikke hvor bevendt den side du henviser til er, da den omhandler dobbelt-rørbblade. Min falsterpibe har et 'enkelt'-rørblad, og det samme har dem jeg ellers har set - bl.a. rekonstruktionen på musikhistoriek museum i København.

Morten Fredberg-Holm har jo lige lavet en smuk svensk dalarpibe, og rør´ne dertil har han også selv lavet, så det var jo en mulighed. Han har også en guide liggende på sin hjemmeside her

Ellers ligger der også en anden  en her.

Hvis du er interesseret kan jeg godt lave nogle billeder af min pibe og sende til dig.?

Hop til top
Send private message Visit poster's website
Thorleif A. Deele

Se fuldt billede
Posts: 4
Vejle

Post #4 Posted: Sat Sep 16, 2006 16:21    
  Hej Nicolas

hmm det ser fint ud jeg ville dog gerne vide hvor lange mortens rør er da det ikke helt fremgår af hans beskrivelse, men det kan man vel ekspermentere lidt med.

Det kunne da være fedt nok hvis du gad smide et billede eller to op af din pibe.

m.v.h. Thorleif
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #5 Posted: Sat Sep 16, 2006 19:13    
  

Nåårh ja.. havde glemt falsterpiben kun har enkelt rørblad

Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Sat Sep 16, 2006 22:31    
  Jeg ved ikke noget om mortens rør, men det kunne jo være at han selv kom ind og blandede sig i debatten. Jeg ved dog at Mads ikke har kunne fange ham på det sidste, så måske der lige går en stund....

Jeg skal se hvornår jeg får tid til at tage nogle billeder til dig..
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #7 Posted: Thu Sep 28, 2006 18:40    
  

Stærk inspireret at denne tråd samt generel kedsomhed, tog jeg værktøj, rør, bivoks og en hyldegren frem og byggede jeg en falsterpibe mandag aften. 
Det tog mig omkring 3 timer, med tilpasning af rørblad. 
Der mangler godt nok de karakraristiske 3 sorte streger mellem hvert hul og frem for alt: horn, da jeg ikke lige har nogen ved hånden... Men det er immervæk en falsterpibe.



Den stemmer i D-dur, E-mol og har en fed sprød tone samtidig med at den spiller forholdsvis højt.
Ûbernørder (som jeg selv) vil lægge mærke til at jeg har tilføjet et par huller i forhold til originalen. På det punkt vælger jeg at set lidt stort på rekonstruktion til fordel for til spillemuligheder.

Jeg har ikke brugt hverken tegninger, beskrivelser eller lign. Alt er lavet ud fra min hukommelse og (nogenlunde) sunde fornuft.
Der er som sagt stadig masser af finpudsning (også i bogstaveligste forstand) Men den er fuldt funktionel som instrument. (Can't wait to get the horns on!)

Går lidt og lurer på at lade denne være et forsøg og bygge en mindre forbedret model i kvinten over, når jeg nu endelig skal ud og invisterere i et par horn. 
Der er jo altid lige et par småting man kan gøre bedre på andengangen.


Jeg kan varmt anbefale alle, også selvom man aldrig har prøvet det før ,at give sig i kast med sådan'en fætter.  Jeg var meget overasket over hvor nemt den var at stykke sammen.
Det sværeste er tilpasningen af røbladet, som dog kræver en smule øvelse. Men det er i sidste ende bare at prøve sig frem og håbe på at man har nok rør!


...Hvilket leder mig ligeså smukt tilbage på trådens egentlige emne:


I den lille folder Börs Anders Ohmann der har bygget vores Dalarpibe, sender  med sine sækkepiber, anbefaler han en rørlængde på ca. 5 cm. og en "tunge" på ca. 3,5 (-iøvrigt med nøjagtig samme illustration som den sidste side Nico linker til, bruger). Det er de mål jeg generelt arbejder ud fra når jeg skærer rør, men egentlig er det, som før sagt bare at prøve sig frem hvis man har nok rør. 

Bare gå i krig!

Hvis det er, kan du kan du købe færdige svenske rørblade af Börs: http://www.borsljudet.com/ (under "säckpipor", i bunden af "priser")


Mvh.
/Mads

Hop til top
Send private message Send e-mail
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Fri Sep 29, 2006 19:33    
  Mads har talt!
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Thorleif A. Deele

Se fuldt billede
Posts: 4
Vejle

Post #9 Posted: Fri Sep 29, 2006 22:08    
  Hej mads
Som du skriver så er det et godt begynder instrument at bygge, men jeg har problemmer med at få den til at stemme, de sidste to toner lyder næsten ens og den har det antal huller som originalen har og hullerne er palseret efter hvad kaj kok skriver at de skal være i hans manual.

Min er også lavet i hyld.

Så jeg har faktisk lagt den lidt på hylden for den lyder ikke som den skal.

hilsen Thorleif
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #10 Posted: Sat Sep 30, 2006 13:27    
  Ævl og bævl!

Frem med tuner, boremaskine, bor og bivoks!

Jeg har finstemt 2 fløjter og helstemt min pibe. 
Det er selt ikke så svært som det lyder.

Sæt  rør i som du bedst kan lide at spille med (mht. luftstyrke ect.), finjuster din grundtone på dette, og stem så hullerne ud fra disse "grundindstillinger".
Gør hullerne større med bormaskinen (eller kniv) og mindre med bivoks. (Husk at du herefter ikke må lægge dit instrument i solen!)

Husk at lægge godt mærke til dit røblad! Skulle det engang gå i stykker eller gå tabt, skal du på det nærmeste "kopiere" dette.

Op på hesten igen!

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Thomas Krogager Rasmussen


Posts: 2


Post #11 Posted: Fri Oct 20, 2006 19:39    
  Hvilket materiale bruger i til rørblad? og hvor kan man skaffe disse?

Er ved at bygge mif en sællepibe, det er godtnok lidt vedsiden af hvad jeg ellers bygget. (elektriske guitare.) men det går fornuftigt fremad.

har desuden fundet at man i mangel af bedre kan lave sine rørblade af mc. D. sugerør. giver bare ikke den bedste lyd.
Hop til top
Send private message
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #12 Posted: Tue Oct 31, 2006 23:43    
  Thomas: 
Til falsterpiben har man nok brugt  tagrør. Det bruger man også til mange slags sækkepiber og det er jo bare at gå ud i naturen og plukke det og lade det tørre.
Jens fik fornyligt tilsendt en falsterpibe af en instrumentmager vi mødte på middelaldercentrets efterårsmarked inde på christiansborg ridebane.
Han brugte selv arundo donax (fagot-rør) fordi han bedre syntes om klangen.

Mads:
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du stemmer den. Borer du hullerne et efter et og stemmer dem nedefra eller hvordan? 

Hygge,
Andreas
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #13 Posted: Wed Nov 01, 2006 21:04    
  

Andreas:
Exactement! Så snart jeg har fundet og finjusteret grundtonen (rørets fulde længe) stemmer jeg nedefra og op hvor jeg nu synes det er behageligt at have mine fingre.

Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B