Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Trompetèr til middelalder live
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #1 Posted: Wed Aug 30, 2006 14:31    Post subject: Trompetèr til middelalder live
  

historien er følgende. jeg er en glad trompet/Cornet spiller, som har spillet i brasband længe, jeg har længet ærget mig over at jeg ikke kunne bruge dette pragtfulde instrument til live arrangementer. Men så var jeg til Horsens middelalder marked, hvor der var et meget fint optog, og forest i det optog var der enmasse trompet spillere, jeg har også set metal tværfløjter til live arrangementer et par gange. så mit spørgsmål er til jer, hvad vil jeres personlige holdning være til, hvis jeg kom slæbende ud til live med min Cornet?

Hop til top
Send private message
Lise Rasmussen

Se fuldt billede
Posts: 601
Odense
Manga-skjald

Post #2 Posted: Thu Aug 31, 2006 11:23    
  Der er som du kan læse andetsteds på dette forum utroligt delte meninger om hvilke instrumenter der fungerer til live. De seje drenge m/k som mestrer de rigtige middelalderinstrumenter vil naturligvis helst se historisk korrekt instrumentering til scenarierne, mens vi andre som lige mangler at indkøbe den drejelire til 15.000 kroner som vi egentlig gerne vil have, stadig slæber Yamaha guitaren med ud i skoven.

Tendensen går dog helt klart i retning af større historisk korrekthed i live generelt, og dette gælder også instrumentering, så vil du være helt oppe på beatet skal du have fat i en middelalderlig trompet og tage den med i skoven.

Så er det sagt.

Her kommer så min holdning:
FEDT! Tag den med, jo større variation jo bedre, og generelt mangler mange live-scenarier folk der virkelig er dygtige på deres instrumenter. En trompet er heller ikke det mest historisk ukorrekte der findes (i hvert fald ikke værre end mine og Tores hæderkronede og temmelig moderne guitarer Very Happy)
Hop til top
Send private message MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #3 Posted: Thu Aug 31, 2006 17:14    
  

Det er sandt at elementerne i live hælder mere og mere imod den historisk korrekte side, men at sige at: "det ikke - / er i orden at bruge et specifikt instrument til et livearrangement fordi man ikke - / gør det i reenactment," er sku et trist argument. 
I den forbindelse vil jeg lige inskude at jeg ikke tror at de italienske flagkasteres  instrumenter, (for jeg tror det dem Sofie hentyder til) er så fandens historisk korrekte

For mit vedkommende så handler det ikke om hvor vidt instrumentet er historrisk korrekt, men om det er er passende til den setting som det optræder i. 
Hvis jeg en sjælden gang imellem tager ud til at livearrangement, så søger jeg at opnå 'den perfekte illusion' om man så må sige, og da jeg hovedsageligt spiller i fantacy/middelalderlige settings - og guitaren i mit hovede ikke indgår står på listen over fantacy/middelalderlige instrumenter, så springer den min lille perfekte verden.

Nu beskæftiger jeg mig ikke med mæssingblæsere, og har derfor ikke rigtig dannet mig nogen holdning til dem. Hvis jeg kom til et scenarie der lagde op til lowfantacy eller ren middelalder ville jeg måske kigge lidt, men hvis jeg tog til at 'regulært' fantacy-senarie, så ville jeg ikke have noget problem med det. tvært imod. Så var der jo noget som kunne overdøve Lises Yamaha....



Hop til top
Send private message Visit poster's website
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #4 Posted: Tue Sep 12, 2006 10:11    Post subject: Trompetspil eller ej
  

Ja, det er et rigtigt godt spørgsmål.

Som der rigtigt nok bliver skrevet, så er det jo fedt at der er liv og stemning, og hvad betyder det så, om det er en guitar eller en lut der spilles på, så længe man prøver at spille så det passer til settet.

Trompeten/cornetten fik først ventiler i starten af 1800 tallet, og derfor mener jeg ikke at der plads til "oh mein papa" eller "when the saints", eller andre melodier hvor alt andet end naturtonerne indgår (hvis du er ekstrem heeeelt vild god, og kan spille 2 oktaver over nodesystemet, så ligger alle tonerne faktisk som naturtoner...) Til de uvidende, kan jeg fortælle at naturtoner er de toner hvor man ikke bruger ventilerne, c, g, c, e, g, c

Men jeg tror, at trompeten/cornetten ville blive et hit, hvis man anvendte det som rent signalhorn. Så kunne man blæse til angreb for bygarden, indkalde til spisning, blæse dagen af osv. Der findes masser af links på nettet, prøv evt. at kigge på dette her, hvor man både har noder og lyd; 

http://bands.army.mil/music/bugle/

eller søg efter "bugle call" på google.

Jeg er i hvert fald blevet inspireret af ideen, og har støvet min gamle trompet af, og gået i krig med at øve diverse signaler. Så må jeg se hvordan det virker, næste gang jeg er ude.

Hop til top
Send private message Send e-mail
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #5 Posted: Sun Oct 01, 2006 22:12    Post subject: Horn til kaffen?
  Ja, så har vi i ROG Live (Rollespilsforeningen Guldborgsund) haft endnu en kanon spilgang. Jeg er med i "initiv-gruppen", og det er "kun" 3. gang vi har spilgang. Men alligevel har vi været omkring 150 spillere....

Nå, men til sagen. Jeg skrev sidst, at jeg var blevet inspireret af ideen af at afprøve trompetspil.

Jeg fik fat i et fint eksemplar af en signaltrompet (ligner en trompet, bare uden ventiler), og havde øvet mig på et par signaler hjemmefra. 

En af de ting vi gør i ROG Live, er at bespise samtlige spillere, i en off-game pause midt på dagen. Sidste gang fik sortelverne ikke noget at spise, da ingen kunne finde dem..... Så i den forbindelse var det helt kanon, at kunne gå skoven rundt, og kalde til samling. Og for dælen hvor lyder det fedt at gjalde for fuld udblæsning i skoven....

Jeg blev også hidkaldt af byvagten, og lavede en aftale om at blæse til angreb når orkerne kom susende, og under en fægteturnering var der også brug for at skabe lidt stemning. 

Så min erfaring siger; TAG HORNET MED, men brug det som signal-horn, det er helt kanon !

Nu vil jeg gå på google-jagt efter middelalder-agtige hornsignaler, det må der findes noget af.....
Hop til top
Send private message Send e-mail
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #6 Posted: Fri Oct 06, 2006 13:38    
  Nu kommer det gode spørgsmål, hvor kan jeg købe et ordenligt signal horn til en fornuftig pris?
for jeg ejer altså kun cornetten, og de ville da være lidt federe at få fat i et rigtig signal horn, end at rende rundt med et ventil instrument.
Jeg gikkede på et par stykker ude til Horsens, Men det var det rene skrammel, det skal være et ordenligt håndværk. Og jeg punger nok gerne ud med et par 1000 kr.
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #7 Posted: Fri Oct 06, 2006 17:08    
  Nu du nævner det, så fandt jeg faktisk et signalhorn i Netto her forleden. Nu har jeg jo som sagt rigtig beskæftiget mig med den slags blæs, så jeg grinede bare lidt af det og gik videre uden at tænke nærmere over det... Jeg skulle måske lige kigge nærmere på det, men det kunne da være sjovt hvis det var nogen der gad at se undersøge det...

(live-ting i netto... jeg syn´s den her tråd begynder at minde mig om noget....)
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #8 Posted: Sat Oct 07, 2006 17:50    
  kan du fortælle mig om det var muligt at skifte mundstykket på signal hornet ud?
hvis man kan de skal jeg da klart ned og se om de har et til i den nærmeste Netto.
Det skal siges at jeg kan spille på en haveslange, hvis jeg bare har et ordenligt mundstykke, som nok koster 300-500 kr i musik forretningen. Det kan alle blæsere Wink
Hop til top
Send private message
Morten Koborg

Se fuldt billede
Posts: 408
Nykøbing F.
Messing-skjald

Post #9 Posted: Sun Oct 08, 2006 11:03    
  

Min svoger, som også er med i ROG live, som elver leder, købte det signalhorn de havde i netto (for 149 kr.), da han mente at det kunne være sejt at kalde elverne sammen på den måde.

Men det seje røg ligesom fløjten, da manden på ingen måde kunne få andet ud af hornet, end hvad der minder om en hundefis.

Men jeg har prøvet hornet, og det er ok. Det spiller rent, og der er faktisk mere lyd i det end jeg regnede med. Og ja, det er muligt at skifte mundstykket ud på det, og sætte cornettens på. Men det er 3-4 uger siden de har haft det på tilbud, så du skal nok rundt i nogle forskellige butikker.

Men ellers er det bare at gå i gang med haveslange. 3,5 meter giver et horn der stemmer i G har jeg ladet mig fortælle. Sæt en metaltragt for enden, som klangstykke, og et mundstykke i den anden, og vupti, så er du kørende.

Hop til top
Send private message Send e-mail
Sofie liv pedersen


Posts: 32
Silkeborg

Post #10 Posted: Sun Oct 08, 2006 11:18    
  man behøver slet ikke at sætte en metal trakt i enden. og så skal haveslangen være mindst 3,5 meter, jo længere den er, jo bedre bliver lyden, og det bliver muligt at spille flere toner på den, end de 3 grundtoner Wink

man kan også spille på en mindre have slangen. men så bliver lyden bare ikke helt så trompet agtig.
Hop til top
Send private message
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #11 Posted: Sun Oct 08, 2006 11:52    
  Men hvor ingame er det nu lige, en haveslange er? Wink

Hvis det er 3-4 uger siden Netto havde en bestemt spotvare, har de den sandsynligvis ikke nogen steder længere.
Til gengæld er der pæne muligheder for, at den kommer igen en eller anden gang, så vent og se eller hold bare øjnene åbne generelt (eller se, om ikke du kan låne det horn, som Mortens ven havde købt, hvis han alligevel ikke kan få enordentlig lyd ud af det Wink).  
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B