Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Hjælp med harmonika
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #1 Posted: Fri Mar 29, 2013 15:35    Post subject: Hjælp med harmonika
  Jeg har fået lov til at låne min tipoldeforældres Hohner Erica diatoniske harmonika.

Jeg har nogenlunde fundet ud af hvordan basserne virker.

Den er stemt i C/F.

Er der nogle der har nogle fif til en nybegynder Smile

Mvh Malene
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Sat Mar 30, 2013 0:30    
  Som alle andre instrumenter. Tag det stille og roligt. Øv dig flere gange om ugen i små perioder af 20 - 30 minutter. Hvad du så spiller af lyst derefter er en anden sag, men koncentreret øvning kan blive for meget af det gode (de-motiverende)

Da der er forskellige typer Diatoniske harm. skal du tjekke op på hvilken type du har (brug nette og læs dig frem)

Når du så går igang så koncentrer dig om en hånd ad gangen.
Kom ind i en god øve rytme, hvor du veksler imellem hvad du har fokus på under din øvning. f.eks.

1 øver er fokus = fingre teknik.
HVilken lyd der kommer ud er ligemeget, bare du flytter fingrene op og ned af harmonikaen i samme tempo og får brugt især ringe og lille finger. Vær opmærksom på hvordan du bøjer dine fingere.

2. Øver er fokus = tone skift/ trække og skubbe blæsebælgen
Denne type harmonika ændre tone alt efter om du trækker eller skubber.
Så brug tid på lave nogle jævne skift imellem disse. Hold en tone ind og forsøg at ændre på lydniveauet med træk/skub. Desuden kan du øve dig i at få skiftet imellem træ og skub til at være "usynlig" /uhørlig)


3. øver er fokus = Skala
Få tjek på hvilke toner den kan frembringe, og derefter øver du de dur og mol skalaer den primært er bygget til. kør hver skala 10 gang i et langsomt tempo. Derefter 10 gange igen i et mellem tempo og til sidst 10 gange i et hurtigt tempo (brug gerne en metronom)

4. Øver er fokus = Bas
Jeg har ikke så meget erfaring med Diatoniske harmonikaer, så præcis hvad du skal gøre kan jeg ikke hjælpe med, andet end at brug samme fremgangs måde som 1. øver, så dine fingre bliver trænet.

Dette er bare nogle rent tekniske ting du kan øve, og derefter er der selvfølgelig selve sangene du gerne vil lære at spille.

Jeg vil dog lige advare imod et problem der altid er tilstede når man selv øver sig op på et instrument (uden instruktør), og det er risikoen for indlæring af fejl.
Derfor er det bedste hvis du kan få en til at vise dig nogle fiduser og tricks, samt stoppe dig hvis du er på vej i den gale retning.

håber dette gav lidt inspiration

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #3 Posted: Sat Mar 30, 2013 19:12    
  Mange tusinde tak for hjælpen Cohlberg Smile Det kan i hvert fald bruges.

Min plan var også at finde mig en instruktør Smile Men hvordan man så gør det må jeg jo lige hitte ud af Smile

Hvordan er der forskel på diatoniske harmonikaer? Og Hohner laver stadig Erica-modellen så det er nemt nok at finde Info. Den er præcis magen til på billederne Smile

Jeg har taget et billede af min men jeg kan ikke lige på stående fod regne ud hvordan man lægger billedet op på Skjaldesang Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Sat Mar 30, 2013 21:23    
  Billeder er ikke så vigtige, det er mere hvilke toner den har mulighed for at frembringe. Så igang med at din musik teori (tone navne) og få lavet dig et diagram over den muligheder.

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Malene Grim


Posts: 78
Gødvad, Silkeborg
Bage-skjald

Post #5 Posted: Mon Apr 01, 2013 22:46    
  Ville du så kunne være mig behjælpelig med at få identificeret akkorderne for dem er jeg lidt i tvivl om hvad det er for nogen...?
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B