Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Diverse ->
Ny i faget - hjælp!
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
William Frøland


Posts: 15
Måløv

Post #1 Posted: Mon Dec 31, 2012 18:03    Post subject: Ny i faget - hjælp!
  Jeg er en ung gut med en plan om at starte som skjald til rollespil, men jeg har ingen erfaring i den retning... (men jeg har ingen problemer med at spille musik, eller rollespil. Jeg har bare aldrig før forsøgt at kombinere det)
Så jeg tænkte om der ikke var et par erfarne herrer/damer herinde der kunne give nogle gode tips og tricks til hvordan man kommer godt i gang.
Det ligner også at der er (var) en rigtig god kommunikation herinde blandt skjalde landet over... hvor er det blevet af? Her ser ihvertfald ud som om at de fleste tråde er ved at være GODT gamle.
Og hvor er alle de unge skjalde?!?! det ligner ikke at der er mange nye i faget herinde, hvor er den nye generation henne? (no offence til alle jer erfarne ræve Wink

Venlig hilsen:
William
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #2 Posted: Mon Dec 31, 2012 22:00    
  Først og fremmest velkommen.

For at tage det sidste først, så har du ret at det umiddelbart kunne se ud som om der ikke var særlig mange nye skjalde der ude. Jeg havde selv tanken for et lille års tid siden, og gik igang med at sille samme spørgsmål rundt omkirng på nettet:
http://skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=969

Hvilket gav noget respons.

Da vi så lavede indspilningerne til Skjaldesang CD 3 (hvilket ikke er blevet færdigt endnu....min skyld), dukkede flere helt nye skjald op, hvilket var lige hvad jeg personlig ønskede med projektet.

Hvorfor kommunikation er lidt død, kan måske have noget at gøre med, at vi er folk der mødes (også på nettet) omkring projekter.
Som du selv siger så er flere af os "gamle" og erfarende i miljøet, og måske er der bare ikke så meget mere VI har at snakke om.
Desuden er flere af os ikke længere aktive i kampange miljøet, og tropper kun op til sommer scenarierne.

Men så sker det engang imellem at der popper noget op, som f.eks. et kro scenarie til foråret:

http://skjaldesang.dk/debat/viewtopic.php?t=1178

Hvilket er en god anledning til at mødes og spille musik.

--------------------------------------------------------------------------------
Og nu til det med hvordan man spiller skjald.

Tore Plougheld har allerede for mange år siden skrevet lidt om emnet:

http://www.liveforum.dk/article.php?cid=168

og

http://www.liveforum.dk/article.php?cid=870

Jeg tror også jeg selv har smidt lidt hints op i ny og næ, men du selv prøve med en google eller søg rundt på siden her.

Personligt har jeg i de sidste par år tænkt sådanne:
At være skjald/ spillemand er mit arbejde = der skal tjenes penge.
Jeg spiller derfor hvad jeg bliver betalt for af dem der hyrre mig.

Hvad tøj, tale osv angår, så går alt an der giver jobs.

Hvis jeg vælger at min rolle har musik som hobby, så spiller jeg når jeg har lyst, og jeg spiller hvad jeg har lyst til.

-------------------------------------------------------

Materiale:
En kriger skal kunne slå, en murre bygge huse og en skajld skal kunne spille og synge. Det kan der ikke laves så meget om på, og derfor skal du have dit værktøj, altså dine sange, i orden.

Det er dit niveau der afgøre hvad du kan stille op med, og alt efter hvordan din rolle er sammensat, kan du så vælge om du skal fokusere på få sange, du så kan rigtig godt, eller flere sange som sidder der nogen lunde.

Nogle har det bedst med et sanghæfte/ bog, men andre ser dette som en hindring og noget der ødelægger illusionen.
Personlig har jeg en sangbog, for jeg kan ikke huske alle de sange jeg kan (et par 100 stykker)

-----------------------------------------------------

Jeg kan ikke rigtig finde på mere at sige om emnet. Grib dit instrument, træk et lagn over hovdet og bare gå igang.

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
William Frøland


Posts: 15
Måløv

Post #3 Posted: Tue Jan 01, 2013 13:52    
  Hej, mange gange tak for rådene! Det var virkelig noget der kunne bruges, nu er jeg vist ikke på helt bar bund længere Wink
Der står i den ene artikel som Tore har skrevet at det er første del, men jeg kan ikke finde de to andre... hvilket kan være både fordi jeg simpelthen ikke har kigget de rigtige steder, eller fordi artiklerne ikke er skrevet.
Men anyways, har du nogle gode tips omkring at arbejde sammen med andre i samme fag, evt. som en mindre skjaldegruppe?
Hop til top
Send private message
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #4 Posted: Tue Jan 01, 2013 15:20    
  Nu hvor jeg ikke står og skal afsted til nytårs fest, hvilket var tilfældet da jeg skrev mit første svar, så lad mig prøve at gå lidt mere i dybten/ tænke lidt mere over det. (HÅber ikke det bliver for langt)

Min opfattelse omkring forberedelse på en rolle, efter at have spillet live rollespil i ca. 20 års tid, er at der er forskellige typer fokus områder der behandles, i netop arbejdet med skabelsen af en rolle.
F.eks.

Udstyr: Din rolles udstyr skulle helst gerne passe til det din rolle skal have for at kunne klare sig i i det tidsrum der spilles. Mange bygger roller op omkring kamp, derfor er våbden, rustning osv et vigtigt element.

Skjalde, (her under alle folk der optræder) har brug for remedier der skal bruges for at kunne underholde.
Ud over sang, vil dette typisk være musik instrumenter, og du ville kunne finde debatter der omhandler "autententiske middelalder" instrumenter (drejelire, laud, lut, davul osv.) vs. "Moderne" insturmenter (ofte western guitar).
Det er præcis den samme diskussion der har været (og er) om beklædning, typer af beboelse, rustning osv. i dansk live.

Baggrundshistorie:
Med dette samler jeg alt der er med til at beskrive hvorfor din rolle er som din rolle nu er. Fortiden, valg af arbejde, valg af religion psykologiske profil osv.
Hvad præcis en steriotypisk skajld ville være, er svært at sige, men nogle vil sikkert mene, at det er vigtigt at være åben, imødekommende, festlig osv.
MEN
HUsk på at en skajld lever af at skuespille aka "LYVE" og derfor kan dette "positive" optræden lige så godt være en maske der tages på for at få arbejdsopgaver.
Du vil helt sikkert kunune finde rigtig meget om rolles opbyging rundt omkring på nettet og i bøger om skuespil mm.

Alt det overstående er gennrelt for alle roller.
Men Nu kommer vi til det element der er alfa og omega når det drejer sig om det vi laver.
Hvis vi i stedet for at bruge ordet: Rollespil, kalder det vi laver for skuespil, så er det vi skjalde laver altså: Skuespil i skuespil.

Dette ser jeg kan opfattes på ihvertilfældet 2 måder.
1. Når vores rolle optræder, så er "puplikums" respons noget der bliver skuespillet. Dette betyder at lige meget om vi skuespiller godt eller skidt, så vil publikum reagere ud fra hvad der ville vare passende for den histrorie der udspiller sig i rollespillet.

F.eks. Hvis der står på dit karakter ark at du er stor gøgleren Von Klaskovan, der optræder med sit berømte balance nummer, så vil de andre rollespiller klappe af dig når du går hen over et 20cm, bredt bræt på jorden.
I sig selv ikke nogen stor kunst, men vi skuespiller jo.

(Side note: Jeg har oplevet reglsystemer der faktisk har haft evner som gøgle/ skjalde, og alt efter hvor højt du har i den evne, jo flere penge skal de andre spilelr give dig, når du stiller dig op og sige: Gøgle niveau 2)

Jeg har personligt aldrig oplevet at denne definition holder vand i virkeligheden, og hvis folk har "klappet" givet penge, så er det mere som "tak for at du gider at forsøge på at lave noget andet, der glæder os andre"
HVILKET OGSÅ SKAL PÅSKØNDES!!!

MEN.

Skuespil i skuespil kan også tolkes som "bare": Skuespil.
Hvormange "lag" af skuespil du propper på er underordnet, for altsammen kræver samme mængde af "teknisk" kunnen.
Her er der altså tale om den berømte/ berygtede jyske rollespilmetode:
"Kan Du Så Kan DU"
Hvis du kan slås, så vinder du. Hvis du ikke kan fåt du tæsk.
Hvis du kan optræde får du penge og klapsalver. Hvis du ikke kan får du kål i hovdet.

(Jeg ville også have brugt eksempelt om hvis du kan kaste magi så.... men det bliver får dumt =)

Dette betyder så at der er en åbenlys sammenhæng imellem evne "In-game" og evne "Off-game"
Jeg kan derfor ændret dit seneste spørgsmål:

"har du nogle gode tips omkring at arbejde sammen med andre i samme fag, evt. som en mindre skjaldegruppe?"

til:
har du nogle gode tips omkring at arbejde sammen med andre i samme fag, evt. som en mindre musikgruppe?

Mit svar vil være: På samme måde du vil gøre i alle andre musikalske sammenhænge.
Du skal finde:
1. Nogle musikerer på ca. dit niveau, med samme mål for øje.
2. Et øvelokale
3. Nogle mdr. øve tider
4. Et passende repetoire (gerne noget hvor i udvikler jer)
5. Et "gig" (En optræden) så i har et mål at øve frem til.

Summa summarum:
Der er ingen forskel på at være "Skjald" i rollespil og på at være "Skjald" i den virkelige verden.

HÅber dette, ikke så meget besvarede dine spørgsmål, men mere gav dig stof til eftertanker. Skulle der være flere spørgsmål, om det er direkte musiske eller rollespils møssige, så er du, og jer andre, mere end velkommende til at stille dem.

mvh
Colberg
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
William Frøland


Posts: 15
Måløv

Post #5 Posted: Tue Jan 01, 2013 19:05    
  Tak igen, her er godt stof til eftertanke! Smile
Hop til top
Send private message
Molly Marie Elvira Hess Kristensen


Posts: 9


Post #6 Posted: Sun Feb 24, 2013 1:39    
  Nu hopper jeg også lige ind Wink
Mest for at sige tak for dine gode råd, som også lige kom mig til gode :3 men også for at spørge lidt til anskaffelse af middelalderinstrumenter... Hvad er dine erfaringer? Og hvad med at lære at spille på dem...? Er det bare noget med at prøve sig frem, eller kender du folk ude i rollespils-miljøerne, der måske kunne vise et par ting?`
Jeg er ligesom William en nybragt lille skjald... så nybragt, at jeg faktisk ikke for alvor har været ude i 'det virkelige liv' endnu... men jeg har spillet musik det meste af mit liv og synget lige så længe, så det med at optræde kommer efterhånden let Wink
Jeg har vist fået listet mig med i skjaldegruppen, der tager til 'Det fyldte bæger' men ville da også gerne høre lidt hvordan og hvorledes med DET, hvis du da ikke har noget imod at fortælle Wink
Hop til top
Send private message
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #7 Posted: Sun Feb 24, 2013 14:35    
  @ Molly:

Hvis du boede i Jylland ville jeg opfordre dig til at besøge mig i Århus. Så kunne jeg formentlig sagtens hjælpe dig i gang med din karriere som rollespils-musiker / skjald / hvad-vi-end-skal-kalde-det.

Jeg har mere end 10 års erfaring (snarere 12-13 år) med at oplære nye skjalde, et arbejde, jeg stadig synes er enormt spændende.

Hvis du ikke har noget imod at rejse lidt, er du også velkommen til at kontakte mig for at finde en weekend, hvor vi kan mødes og se hinanden an. Så kan jeg høre, hvad det er, du gerne vil, og fortælle dig om, hvad jeg kan hjælpe dig med, ud fra de evner og erfaringer du allerede har med sang og musik.

Hvis du er interesseret og kan finde tiden til det, så send mig en mail på

tore(punktum)plougheld(snabel-a)gmail(punktum)com.

- Og ellers ses vi forhåbentlig til Det Fyldte Bæger III


Mange hilsener

Tore
Hop til top
Send private message
Molly Marie Elvira Hess Kristensen


Posts: 9


Post #8 Posted: Sun Feb 24, 2013 14:56    
  Hold da op Very Happy mange tak for tilbuddet! Hvor er det fedt at blive modtaget sådan! Wink
Jeg bor jo desværre langt fra lands lov og ret på Stevns, så en tur til Jylland er en længere rejse, men derfor kunne det da godt være, jeg kunne finde ud af noget Wink
Ellers kan du (og også Christian, hvis han vil?) måske give mig et par praktiske tip til 'Det Fyldte Bæger'? Hvis det da bliver til noget...-.-
Det ville da være ganske episk at have et par erfarne skjalde at planke lidt teknikker fra...Wink
Hop til top
Send private message
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #9 Posted: Sun Feb 24, 2013 22:25    
  Som det fremgår af tråden om det fyldte bæger: Jeg holder kaffe-kage arrangement inden, og hvis ikke scenariet bliver til noget, så holder jeg det alligevel. Under alle omstændigheder er det en godt chance for at få en snak om det I gerne vil lære. I er meget velkomne i Sydhavnen (Kbh).
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tore Plougheld

Se fuldt billede
Posts: 135
Århus
Kangelig skjold

Post #10 Posted: Mon Feb 25, 2013 13:27    
  Hov, jeg havde helt overset dig, William. Det må du undskylde!

Du er naturligvis også velkommen hos mig, hvis du vil guides i gang eller har konkrete spørgsmål ang. sange, sangteknik, instrumentering m.m.

Mvh

Tore
Hop til top
Send private message
William Frøland


Posts: 15
Måløv

Post #11 Posted: Mon Feb 25, 2013 21:20    
  Jamen jeg takker da! Wink
Og jylland er jo ikke lige om hjørnet, men det kunne være superfedt!
Men vi ses jo forhåbentlig i sydhavnen på lørdag Wink
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Diverse Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B