Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Hvordan lave en grøn skalmeje??
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #1 Posted: Tue Jun 08, 2010 20:48    Post subject: Hvordan lave en grøn skalmeje??
  Hej

Jeg er glad for at skære pilefløjter, og ungerne elsker at lege med dem.

Men: I den gamle skærslibers forårssang omtales en grøn skalmeje.
Jeg er stødt på fænomenet i enelleranden bog jeg har læst også.

Ved nogen, hvordan man skærer sådan en?

Jeg ville gætte på at man i stedet for tonehul skulle skære en 'flap', men kan ikke få det til at virke...
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #2 Posted: Sat Jun 12, 2010 8:31    
  Jeg har faktisk liggende en anvisning på at lave pilefløjter. Jeg skal finde den når jeg har tid. 

Hop til top
Send private message Send e-mail
Jens Jellingsø

Se fuldt billede
Posts: 78
Det mørke...

Post #3 Posted: Sat Jun 12, 2010 10:40    
  @Johan
Sådan som jeg læser Torbens indlæg, så er han udmærket i stand til at lave pilefløjter, men vil gerne udvikle det til noget mere.
Jeg kan dog ikke lure, hvordan man skal få noget skalmejeagtigt ud af det..
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #4 Posted: Tue Jun 15, 2010 6:04    Post subject: Skalmeje/klarinet og pilefløjter
  Jow, jeg kan lave to slags pilefløjter: med fast tone eller 'slide' version. Strengt taget kan man også lave huller i den med fast tone, men det er ikke helt ligetil at få rene toner, og jeg orker ikke høre på det når ungerne render og piver Smile Smile

Tilbage til skalmejen:
På musikhistorisk har jeg set gamle versioner af klarinetter hvor man helt enkelt binder en træspån over en rende i træet; det er det jeg ladet mig inspirere af. Men hvis 'spånen' er grøn, har den ingen spændstighed, så den kan fjedre tilbage...

Nu jeg sidder og skriver: Måske skal man gå mere på dobbeltrørstanken...?
Et hult barkrør, der flækkes op i den ene ende kan måske gøre det?

Det prøver jeg snarest.

Skal nævnes at jeg spiller fagot, så jeg er ikke helt fremmed for rørblade.

/Torben
Hop til top
Send private message
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #5 Posted: Fri Jul 02, 2010 21:17    Post subject: Eksperimenter med pileskalmejer
  Nu har jeg leget hele aftenen, til ungernes store fryd:

Hvis man hiver barken af som et rør, og klipper det 'spidst' giver det en skarp, meget skalmejeagtig tone når man blæser i det. Eller nytårstrompet, hvis man skal være helt ærlig ;-b

Skalmejeagtigt er det vel også at man er nødt til at have hele slidsen inde i munden; mindste tryk på fligene og det kollapser fuldstændigt.

Jeg har prøvet med en del forskellige 'blad' former, den spidse virker bedst.
Den med spånen var helt umulig, den lukker bare hullet så snart der bliver det mindste overtryk.

Jeg har også prøvet med at lave huller i, det er ikke let i den smidige pilebark... og det bliver mest som flageolethuller, jeg kan ikke få den til at lave små intervaller. Bliver hullet for stort dør tonen helt.

Hm. Jeg har uploadet et billede Grøn_Skalmeje.jpg til serveren, men kan ikke få den til at vise det her. Kan en webmaster hjælpe?
Hop til top
Send private message
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #6 Posted: Sun Aug 29, 2010 11:15    
  Jeg har en zurna jeg tidligere har købt af Mads som du kan købe for 500 kroner og male grøn uden større ståhej. Den er sort indtil videre. Send mig en besked hvis du er interesseret.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #7 Posted: Wed Sep 01, 2010 12:58    
  Hej Joost, og tak for budet.

Det var dog ikke skalmejen som sådan, men den grønne skalmeje af pilebark der var interessant, så jeg hopper over Wink
Hop til top
Send private message
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #8 Posted: Wed Sep 01, 2010 13:12    
  Så fandt jeg et bud på en Norsk side:
http://www.naturinstrumenter.no/Instrumenter/Borklur/Hjuringen%202005%201.pdf

Lidt flere detaljer:
http://www.naturinstrumenter.no/Instrumenter/Borklur/Borklur.htm

Han laver et mundstykke til en barklur ved at pille yderbarken af en pilepind og klemme røret fladt.

Han har også en fin sang akkompagneret af samme instrument:
'Jag har kalla händer men du har varma bröst'

Det prøver jeg ved lejlighed, måske er der kommet vand nok til at pilen kan bearbejdes nu, ellers må det vente til foråret...
Hop til top
Send private message
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #9 Posted: Wed Sep 08, 2010 12:41    Post subject: Grøn skalmeje opklaret
  Så fik jeg endnu et svar fra Musikhistorisk, denne gang noget mere udtømmende:

'Tak for din henvendelse. Desværre er begrebet skalmeje ikke entydigt, og da slet ikke, når man ser på de folkelige anvendelser af ordet. Det dækker over en mangfoldighed af instrumenter, der dog alle er karakteriseret ved, at lyden fremkommer ved, at luft bliver blæst forbi et blad eller en membran, der derved sættes i svingninger og skiftevis åbner og lukker for luftstrømmen.

Urformen af en skalmeje er et strå, et stykke tagrør eller sågar en mælkebøttestængel, der trykkes fladt i den ene ende, som man så tager i munden og blæser kraftigt i. Man kan også med en kniv løfte en flig op fra siden af røret og få den til at svinge, når røret tages i munden.

Jeg vil anbefale dig at læse Mogens Friis’ artikel ”Jeg slænger Skalmejen for Munden…” i ”Folk og Musik” nr. 3, juni 2006. Han kommer godt omkring de forskellige folkelige skalmejetyper. Den vedhæfter jeg som pdf-fil.'

I pdf'en vises diverse billeder, men det er nok ret sikkert det er et signalhorn som den norske 'Borklur' i linket ovenfor.

Jeg har testet at lave mundstykket: Barken fra en ret tynd pilegren skrabes tynd på et stykke på et par cm. Det tuder ret godt... Smile

Så missonen er fuldført, jeg har fået endnu et instrument på repertoiret.
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #10 Posted: Sat Apr 28, 2012 23:12    
  Hey Torben!
Har du stadig PDF'en? Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #11 Posted: Tue May 01, 2012 21:13    Post subject: Pdf af skalmeje
  Jeg leder... men jeg lærte nu mest af at kigge på den norske side
Hop til top
Send private message
Johan Vedel

Se fuldt billede
Posts: 104
København Ø, orientalsk skjald

Post #12 Posted: Wed May 02, 2012 10:45    
  jeg vidste ikke at man havde pdf i middelalderen
Hop til top
Send private message Send e-mail
Torben Bohn


Posts: 8
Skåne

Post #13 Posted: Thu May 17, 2012 12:43    Post subject: Grøn skalmeje
  Portabelt Dokument Format? Det opfandt de ca. lige efter de sluttede med stenblokkene.

Jeg har sendt dokumentet til Mads, kan ikke lige hitte ud af at få det op på serveren. Hvis flere er interesserede kan jeg ka'skie gøre et forsøg til, men jeg er ikke sikker på copyright-regler osv.
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B